Gå direkt till textinnehållet

Nordström: ”SL missförstår yttrandefriheten”

Att tacka nej till en reklamkampanj inskränker inte yttrandefriheten. Det skriver Arbetarbladets chefredaktör Daniel Nordström i dag, i en av många åsikter om SD-annonseringen i tunnelbanan.  

Nordström tycker att SL för ett vekt resonemang när företaget släpper fram kampanjen med motiveringen att politisk reklam ska tillåtas.

"Självklart finns all möjlighet att stoppa reklamkampanjen. Yttrandefriheten är en hörnpelare i demokratin och ska alltid värnas, men tyvärr är detta på nytt ett exempel på hur begreppet yttrandefrihet kan missförstås. (…)
Att tacka nej till en reklamkampanj innebär inte att inskränka på yttrandefriheten. Det handlar om att ta ansvar för de budskap som skanderas ut i olika rum och denna gång tillåts det ske helt öppet i ett offentligt rum", skriver Nordström i sin blogg.

På Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets kultursidor skriver idag Matilda Gustavsson respektive Hynek Pallas om hur svårt det är att bojkotta SL.

"En aspekt som gör propagandan i t-banan värre än om SD köpt annonsplats i en svensk dagstidning för samma ord, är att budskapet helt och hållet gifter sig med själva nyttjandet av kollektivtrafiken. Lokalerna och fortskaffningsmedlen – kollektivtrafiken som rum – är inte en dagstidning eller tv. Som stockholmare kan jag svårligen välja bort tunnelbanan och jag finansierar den med både månadskort och skattemedel", skriver Pallas i SvD.

Naomi Abramowicz skriver på Expressens ledarsida att det "tycks vara omöjligt att göra rätt när Sverigedemokraterna är involverade. Om man tiger  tolkas det som ett tecken på att man har accepterat partiets problemformulering. (…) Om man markerar mot partiet ses det i stället som att man gör gratisreklam för dem."

På Expressens debattsida frågar sig doktoranden och socialdemokraten Payam Moula paralleller hur vi hamnade i ett läge där tiggare attackeras fysiskt, vilket skett under året. Enligt honom är en förklaring till "varför hatet blivit så öppet" att den problemformulering som hatet bygger på "blir bekräftad av allt fler inom media och partipolitiken". Moula lyfter bland annat en DI-ledare med frågeställningen "Hur påverkar tiggeri bilden av Sverige".

Journalistens krönikör Andreas Ekström skrev nyligen närliggande om hur Dagens Industris ledarsida "i en rad häpnadsväckande texter anammat Sverigedemokraternas självbeskrivning".

Fler avsnitt
Fler videos