Gå direkt till textinnehållet

Ny Schibstedtjänst för nyhetsjunkies

I dag lanseras betaversionen av Omni, "ett helt nytt sätt att uppleva nyheter" som snickrats fram inom svenska Schibsted under flera års tid. Till att börja med är Omni en app för Iphone.

– Men vi kommer säkert att finnas på fler plattformar framöver, säger Markus Gustafsson, tidigare redaktionschef på Aftonbladet och grundare till Omni tillsammans med Ian Vännman.

Markus Gustafsson beskriver Omni som "ett helt nytt sätt att uppleva nyheter", som riktar sig till "framåtlutade nyhetskonsumenter" som vill ha perspektiv och fördjupning. I utvecklingsarbetet har man intervjuat nyhetskonsumenter, att utgå från användarna är paradord.

– I och med betalanseringen släpper vi in flera läsare för att fortsätta utveckla Omni. Vi skruvar på konceptet och testar olika idéer.

Annons Annons

Rent konkret kommer den tio journalister starka Omniredaktionen att skriva korta sammanfattningar av svenska och internationella nyheter. Samtidigt länkar man till ursprungskällor och bakgrundsartiklar.

– Att gå från noll till tio journalister som jobbar heltid känns häftigt i dessa tider. Och det är väldigt kompetenta personer vi har tagit in. Ungeför hälften har vi hämtat internt.

Markus Gustafsson vill inte kalla Omni för aggreggerade nyheter.

– Vi gör egen journalistik. Vi aggreggerar inte: vi hittar, sammanfattar och rekommenderar bra läsning. Vi försöker vara lite twittersnabba sådär.

Omnis desk har inga chefer, i stället har samtliga redaktörer stort eget ansvar för publiceringarna och agerar samtidigt reporter, nyhetschef och bildredaktör – med mera.

– Alla har samma typ av jobb. Förutom att jobba operativt med nyhetsarbetet har alla också schemalagd tid för utveckling, minst en timme om dagen ska man ägna åt att utveckla produkten och arbetsprocessen, hur vi blir snabba och bra.

– Många av journalisterna är djupt invecklade i den tekniska utvecklingen. Överlag jobbar vi väldigt tajt mellan teknik och redaktion, säger Markus Gustafsson.

Har ni några krav på vinst på er?

– Våra krav är framför allt kvalitativa. Vi måste få ett tillräckligt stort engagemang från läsarna, att appen laddas ner och används. Om man till exempel skulle tycka att ens twitterflöde fungerar bättre får vi ändra oss.

– Vi är inte en ersättare till allt det andra därute, nyhetssajterna och sociala medier, vi är ett komplement.

Tjänsten kommer att vara gratis och dra in pengar på annonser, där ambitionen enligt Markus Gustafsson är att utveckla annonsformat som även läsarna upplever som intressanta.

Fler avsnitt
Fler videos