Gå direkt till textinnehållet

Ny strategi för Nyhetsbolaget

Efter misslyckandet med TV4 News lägger Nyhetsbolaget om kursen mot att bli ett produktionsbolag riktat mot hela marknaden. Underskottet ska vändas till vinst nästa år genom ny och lönsam programförsäljning. Samtidigt genomförs ett sparpaket med personalnedskärning.

Det har stormat kring TV4 och Nyhetsbolaget det senaste året. I augusti 2013 släcktes den för Nyhetsbolaget kostsamma prestigekanalen TV4 News och i somras upphörde TV4s lokala nyhetssändningar. Nya chefer har rekryterats från Titan Television för att ta Nyhetsbolaget i riktning mot att bli ett fullfjädrat produktionsbolag. På TV4 har ledningen sent omsider lagt om kursen i riktning mot fler plattformar än broadcast-TV.

De tvära kasten har skapat ilska och frustration bland medarbetarna på båda bolagen, samtidigt som många oroas över att framtidssatsningarna inte ska bära frukt. Bland anställda som Journalisten talat med konstateras att omställningen mot digitala plattformar kommit sent jämfört med konkurrenten SVT.

Den tekniska utrustningen på Nyhetsbolaget är föråldrad och på TV4 jobbar man frenetiskt för att komma ikapp i det digitala racet. ”Det är ett stort skepp som ska vända. TV4 borde ha börjat med det här arbetet för tio år sedan. Det råder panik”, säger en medarbetare.

Skilsmässan från TV4 har varit smärtsam och för Nyhetsbolaget har det tagit två år att få fram något som liknar en fungerande affärsplan.
När bolaget startades 2012 låg fokus i organisationen på den nya egna nyhetskanalen TV4 News. Det var där man trodde att man skulle få in intäkterna i framtiden. När Åsa Tillberg tillträdde i april 2013 behövde hon bara en månad på sig för att fatta beslutet att lägga ner kanalen.

Det är ingen hemlighet att hanteringen av TV4 News var illa skött av den dåvarande ledningen – man missade bland annat att söka permanent sändningstillstånd i marknätet och kanalen tvingades därför hoppa runt på andra kanaler innan den efter tio månader blev betalkanal och kom att ingå i Boxers alla kanalpaket. 

– TV4 News blödde och det fanns som jag såg det inte förutsättningar att nå lönsamhet. Det fanns förstås en sorg över nedläggningen av en kanal som alla jobbat så hårt med. Vi är på väg att bygga ett produktionsbolag. Det är den nya strategin, som har formats under det senaste halvåret, säger Nyhetsbolagets VD Åsa Tillberg och fortsätter:

– Vi har en grundbeställning från TV4 om nyheter och samhällsmagasin, och den ger oss ingen vinst, däremot en stark bas med en infrastruktur av journalistisk och teknisk kompetens och utrustning som inget annat produktionsbolag kan erbjuda. För att få en vinst i bolaget måste vi därför få intäkter från annan verksamhet, nämligen produktioner utanför grunduppdraget.Utan det har Nyhetsbolaget inget existensberättigande i längden, säger hon.

De externa produktionerna görs både av fast anställd personal som lånas ut till projekten och av projektanställda eller producenter som kommer in på egen firma.

De svenska TV-produktions­bolagen saknar kollektivavtal eftersom de anser att det hämmar dem i konkurrensen.

Ni har kollektivavtal – är det ett problem för er?
– På så sätt att vi blir mindre flexibla kan det möjligen bli ett problem någon gång, men att ha en stor redaktion med bred journalistisk kompetens är en stor fördel. Att ha kollektivavtal är en självklarhet, det är en icke-fråga för oss, säger Åsa Tillberg.

Inom några veckor inleds förhandlingar om en omorganisation på Nyhetsbolaget med personalnedskärningar. Hur stor besparingen blir vill Åsa Tillberg inte gå in på. 2013 var resultatet minus 119 miljoner kronor. I dagsläget är besparingskravet för att nå balans betydligt lägre.

Ann Johansson, ordförande i journalistklubben på Nyhets­bolaget, är orolig för att besparingarna kommer att påverka kvaliteten.

– Vi har inte sett bemanningsplanen ännu men jag har lite svårt att se hur man ska kunna genomföra så stora nedskärningar utan att det märks. Med den nya strategin har jag också lite svårt att se hur man ska göra sig av med personal när det samtidigt ständigt behövs ny personal för produktioner som ligger utanför TV4s grundbeställning. Om affärsplanen håller kommer det inte att vara så lyckat att göra personalnedskärningar, säger Ann Johansson.

***

TV4: "Skeppet har bytt kurs"

Valet 2014 blev ett kvitto på att TV4s nya digitala strategi börjar ge resultat. Kanalen borde ha börjat med den digitala omställningen tidigare, men nu har skeppet bytt kurs, anser Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4.

I våras lade TV4 ned de lokala redaktionerna. Nu satsar TV-huset fullt ut på att klara den digitala omställningen när tittandet på linjär TV minskar.

– Den värsta digitala stressen är över nu. Valet blev ett av flera kvitton på att den digitala strategin börjar ge resultat. Vi fick rekordsiffror linjärt, men många fler tittare såg också våra utfrågningar och debatter på andra plattformar. Vi ser också att det längre tittandet ökar i TV4 Play. Jag är otroligt imponerad av medarbetarna på Nyhetsbolaget som varit väldigt utsatta i det här tuffa förändringsarbetet och klarat av att leverera den här storartade valbevakningen till TV4.

Går ändringen långsamt?
– På vissa områden har vi mycket arbete kvar att göra. Den viktigaste strategin är samma som tidigare, nämligen att göra jättebra program. Gör vi bra program får vi också bra trafik både linjärt och digitalt. Det handlar även om att göra program i ett slags ekosystem; innehållet paketeras om eller delas upp och publiceras i de format som passar olika plattformar.


Fler videos
Fler avsnitt