Gå direkt till textinnehållet

NYT ska dubbla sina digitala intäkter

The New York Times har över en miljon helt digitala prenumeranter och intäkter på över tre miljarder bara från sin digitala verksamhet. Nu berättar tidningen i rapporten ”Vår väg framåt” hur de ska dubbla den summan till 2020.

The New York Times har över en miljon helt digitala prenumeranter och är därmed en av de nyhetsjättar som på ett framgångsrikt vis lyckats tackla övergången från print till digitalt. NYT har nu 63 procent fler läsare än när deras upplaga i print var som störst.

Tidningen själv uppger att The New York Times de senaste fem åren har lyckats dubbla sina digitala intäkter till drygt tre miljarder. Ambitionen att dubbla intäkterna ytterligare en gång, till år 2020.

Nu berättar NYT om strategin bakom sin framgång och planen att lyckas nå sitt mål 2020 i rapporten ”Vår väg framåt”. Bland annat så konstateras att strategin att investera i kvalitet som är så hög att den är värd att betala är en av grundpelarna i tidningens framgång.

Annons Annons

I rapporten står det också att det inte bara är intäkterna som är utmaningen utan även följa med i utvecklingen för att ligga i framkant när medielandskapet ritas om.

Några av flera huvudpunkter i strategin för framtiden är följande: NYT ska vara bäst på journalistik och storytelling. Tidningen ska vara en nödvändig del av läsarnas liv. NYT ska nå en större internationell målgrupp genom att göra lands specifika satsningar. Det ska bli fler integrerade annonslösningar som ska hålla samma höga kvalitet som tidningen och organisationen ska förändras med utgångspunkt i läsaren, inte traditioner.  

 

Fler avsnitt
Fler videos