Gå direkt till textinnehållet

”Olyckligt att det blir ett sådant här perspektiv”

Enligt ett av förslagen som Mittmedia lade fram som grund för en ny strategi kan koncernen komma att säga upp 75 procent av sina journalister och omvandla koncernens 28 dagstidningar till gratistidningar. VD Per Bowallius menar att DNs uppgifter är ”olyckliga” och inte ska ses som beslutsunderlag.

I dag briserade en bomb i branschen när DN rapporterade om koncernens möte i juli som ledde till att Mittmedia bytte VD till Per Bowallius.

Det ena förslaget som togs fram sammanfattas av DN som att Mittmedia skulle fortsätta följa den gamla strategin som dragits upp. Alltså att fortsätta driva på den digitala omvandlingen i hög fart och utnyttja pappersprodukten så länge den gav inkomster. 

Det andra förslaget är mer radikalt. Inom bara 15 månader skulle koncernen säga upp 422 av sina 555 journalisttjänster. Samtidigt skulle de prenumerationsbaserade morgontidningarna komma att göras om till gratistidningar som skickas ut tre dagar i veckan. Flera av tidningarna skulle slås ihop och gratistidningarna skulle enligt uppgifterna kompletteras med en helgbilaga, där 80 procent av innehållet skulle vara gemensamt för de 28 tidningarna. Digitalt skulle också nyheter publiceras som finansieras med annonser. 

Annons Annons

Klart är att styrelsen för Mittmedia bestämt att dessa två förslag ska jobbas vidare med, det bekräftar också Per Bowallius till Journalisten. Men hur mycket av de här förslagen som kommer bli verklighet är en helt annan sak menar han. 

– Till att börja med vill jag inte kalla det förslag eller underlag för beslut, det här är scenarieperspektiv kring hur vi skulle kunna förhålla oss till verkligheten i framtiden. Det är verktyg för att förstå hur olika lösningar skulle slå mot verksamheten och man ska inte förväxla detta med beslutsunderlag, säger Per Bowallius till Journalisten.

Styrelsen har ju dock bestämt att de här två strategierna skulle följas upp – och beställt fram förslag på dem. Så delar av de här uppgifterna lär väl bli verklighet?

– Inom den nya koncernledningen har vi startat upp en strategiprocess där vi hade det första mötet bara för två dagar sedan. Där tittar vi på hur vi ska hantera och jobba med strategiprocessen framåt. Det här är delar i den, att förstå på djupet hur sådana här saker skulle påverka vår affär. Så länge vi inte har det klart för oss så kan vi inte börja prata strategier, säger Per Bowallius (bilden).

Bowallius bekräftar att gratistidningar är ett av de spår, eller "scenarion" som han kallar dem, som koncernen tittar på just nu.

– Vi tittar brett på detta och vi måste fortsätta ha en öppen diskussion om dessa. Ja, vi har 28 lokaltidningar men man ska komma ihåg att det är väldigt stor skillnad på dem. Vår största tidning Nerikes Allehanda är mer än dubbelt så stor som vår minsta tidning. Så vi har olika typer av situationer för våra olika tidningar vilket också påverkar våra framtida strategier.

När ska en ny och klar strategi spikas?

– Vi har sagt att processen ska ta augusti och september, sen har vi ett styrelsemöte i september där vi lägger fram underlag för att spetsa till en ny inriktning för koncernen. Sen får vi se hur spetsig den blir. En stor utmaning för oss är att vi måste finanisera en sådan här omställning med eget kassaflöde och då kan vi inte vara ovarsamma med våra pengar. Hälften av våra intäkter kommer fortfarande från våra prenumeranter så det är olyckligt att det nu blir ett sådant här perspektiv på frågan. Men planen för hur vi ska jobba framåt styrs inte av den här typen av artiklar som DN har.

Fler avsnitt
Fler videos