FOTO: Tomas Ohlsson

Öppen konflikt på SVT
om Uppdrag granskning

8 februari, 2016

Bråket på SVT Göteborg En allvarlig konflikt har blossat upp på SVTs samhällsredaktion i Göteborg om ledningen av Uppdrag granskning. Under ett möte på måndagen riktades hård kritik mot ortschefen Ylva M Andersson. ”Det är en förtroendekris”, säger Janne Josefsson, programledare på Uppdrag granskning.

För tre veckor sedan föreslog ortschefen Ylva M Andersson en förändring som innebar att Mette Friberg, chef för samhällsdivisionen, skulle tillfälligt fråntas ansvaret som programchef för Uppdrag granskning under 2016. Sedan dess har Mette Friberg inte varit på jobbet. Konflikten har spritt sig till hela samhällsdivisionen i Göteborg. Trots att förslaget har dragits tillbaka kvarstår hård kritik mot ledningen.

På ett personalmöte på samhällsredaktionen i dag med cirka 40 personer riktades öppen och hård kritik mot ledningen. 

– Jag står för det jag sade på mötet, vilket var att det var ett huvudlöst förslag från Ylva M Andersson att ersätta Mette Friberg med någon annan eftersom det inte innebär någon egentlig avlastning för henne. Medarbetarna är väldigt upprörda. Arbetet har blivit lidande, säger Nils Hanson, projektledare och ansvarig utgivare på Uppdrag granskning.

– Läget är besvärligt eftersom vi snart ska lämna nya programförslag för 2017 och i det arbetet är Mette Friberg central, säger Lena Laurén, projektledare på samhällsredaktionen.

– Det är ett väldigt allvarligt läge. Misstroendet är kompakt mot hur ledningen har skött det här. Det är en förtroendekris. Det här har skadat Uppdrag granskning och samhällsredaktionen. Avsikten har varit att underlätta och förbättra arbetet men effekten har blivit den motsatta. Mitt förtroende för ledningen har fått sig en ordentlig knäck, säger Janne Josefsson, programledare och reporter på Uppdrag granskning.

– Det är inte vi i personalen som tillsätter överordnade, det respekterar jag. Men jag kan inte personligen acceptera att min chef Mette Friberg behandlas på det här sättet.

En extern konsult har kopplats in för att lösa konflikten.

Journalisten söker Ylva M Andersson.

Kommentarer

Det finns 10 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Svenne mån, 2016-02-08 15:20
Vem skulle då istället bli "programchef" över Uppdrag Granskning någon tjomme med fin kostym uppe i Stockholm eller en ny lokal förmåga i GBG? Man vill ju nu verkligen även höra Mette Fribergs kommentar till förslaget går hon att nå?
Inlagt av Sigvard Lingh mån, 2016-02-08 16:32
Vad gäller problemet?
Inlagt av Leif Lindau mån, 2016-02-08 20:19
Vuxna välbetalda människor som uppför sig som småbarn och sjukskriver sig för att de inte kan lösa en intern konflikt. " Att må dåligt" är numera legitimt skäl för alla egotrippade uppblåsta divor i det rosa kuddrummet för att på skattebetalarnas bekostnad sitta och tjura i ett hörn.
Inlagt av Stig tis, 2016-02-09 00:19
Oklart över vad konflikten händer.
Inlagt av Mia Lind tis, 2016-02-09 01:52
Låter kryptiskt. Man ersätter inte chefer för att avlasta. Man ersätter dem pynär ledningen är missnöjd. Vad är ledningen missnöjd med? Innehållet i UG? Inriktningen? Otillräcklig följsamhet och hänsyn till ledningens antydda "råd"? Svenska media är världsbäst på att skriva många rader om ingenting. vad konkret handlar konflikten om? Om man inte vill berätta varför överhuvudtaget börja orda om saken?
Inlagt av Lasse tis, 2016-02-09 10:46
Med tanke på att UG ständigt retar upp folk genom sin mer show-betonade redovisning av en förutbestämd "sanning", gärna med hjälp av märklig journalistisk metodik, hellre än en genomarbetad saklig redovisning av ett komplext "fall" så kanske det vore bra att programmet kom under lupp och diskussion. Det blir ständigt anmält till Granskningsnämnden men aldrig ber de om ursäkt. Programmet och dess medarbetare har i större utsträckning än SVT-debatt spelat ut sin roll men det var debatt som gjordes om till ett ofarligt debattprogram. Faktum är att frågan om UGs framtid även borde avgöras av oss licensbetalare. Är det public service, så är det.
Inlagt av Stephan tis, 2016-02-09 12:17
Intressant synpunkt av Nils Hanson att frikopplingen från Uppdrag granskning inte innebär någon avlastning för Mette Friberg. Sitter hon alltså bara och fikar hela dagarna? Samtidigt sägs det på andra håll att hon är central för den framtida planeringen. Verkar finnas rätt många gravade hundar här. Kan det vara så att den stora upprördheten beror på att Uppdrag granskning-redaktionens suveräna position har börjat ifrågasättas?
Inlagt av Reine Skatt ons, 2016-02-10 11:14
Att avlasta innebär inta att avsätta. Vilken bärande förklaring har SVT ledningen?
Inlagt av Jerka R ons, 2016-02-10 23:54
Kan problemet vara så enkelt att UG-folket vill upprätthålla gamla journalisttraditioner och REFERERA, istället för att UPPFOSTRA? Ute bland folket tycks det om man läser ett större antal tidningars kommentarsfält finnas en viss reaktion mot att ständigt bli skrvna på näsan om vad man ska tycká, vilken "värdegrund" man ska ha, vilka ord som får användas etc..