Gå direkt till textinnehållet

”Papperet kommer att överleva länge”

Medlemstidskrifter kommer att överleva länge på papper. Det menade representanter för flera organisationstidskrifters ägare under ett seminarium i Almedalen på tisdagen. ”Ju mindre kontakt ungdomar har med analoga kanaler, desto mer ökar värdet av papperstidningen”, sade Eric Tegnander, ordförande i Ungdomens nykterhetsförbund.

Under ett välbesökt seminarium arrangerat av Sveriges Tidskrifter i Almedalen förutspåddes medlemstidskrifter en mer ljus framtid än många andra medier. En undersökning om attityderna till medlemstidskrifter visar att de blir lästa, att de upplevs som mycket trovärdiga och relevanta för läsarna, samt att de ger en känsla av gemenskap.

Däremot var panelrepresentanterna mindre intresserade av att satsa på en digital omställning.

– Det är mycket svårare att nå fram digitalt. När tidningen landar på hallmattan är läsaren där. Att försöka nå fram till läsaren med samma innehåll digitalt är fruktansvärt svårt, sade Tobias Baudin, vice ordförande i LO och styrelseordförande i LOs mediehus.

– Ju mindre kontakt ungdomar har med analoga kanaler, desto mer ökar värdet av papperstidningen. Ungdomar skaffar inte prenumerationer på dagstidningar, så när medlemstidningen kommer hem till dem finns det mindre konkurrens om uppmärksamheten. Vi har inga planer på att lägga ned papperstidningen och bara köra digitalt – trots att vi är en ungdomsorganisation, sade Eric Tegnander, ordförande i Ungdomens nyheterhetsförbund.

Maria Linder, förbundsordförande i Hyresgästföreningen, menade dock att man måste arbeta parallellt med att nå ut i papper och digitalt.

– Papperstidningen kommer att leva kvar länge. Mitt i den här tidningsdöden har vi faktiskt aldrig haft så många tidskrifter som vi har nu. Det är bara att titta på hur det ser ut på Pressbyrån, sade Maria Linder.

Moderatorn Nicklas Mattsson, chefredaktör på Entreprenör, försökte pressa paneldeltagarna på hur de såg på det redaktionella oberoendet för sina egna tidningar. Panelen var enig om att oberoendet var viktigt, och hade blivit allt viktigare.

­– På 70-talet var medlemstidningen organisationens röst, men det började förändras då. I dag har organisationerna väl utbyggda kommunikationsorganisationer som kan sköta det arbetet, och låta journalisterna ägna sig åt granskning och åt arbetsmarknadsjournalistik, som är viktig och viktigare än någonsin eftersom den blivit mer sällsynt i andra medier, sade Tobias Baudin, LO.

– Redaktionen på vår medlemstidning Hem & Hyra är oberoende. På lång sikt är det bra, eftersom det skapar en trovärdig bostadsjournalistik som samhället behöver. På kort sikt kan det ibland kännas som skadligt för organisationen, men man måste stå upp för det beslut som stämman fattat – att journalistiken ska få vara oberoende, sade Maria Linder på Hyresgästföreningen.

Monica Lindstedt, ordförande i Företagarna, som var med och startade Metro, menade att det finns stora skillnader mellan medlemstidskrifterna och dagspressen.

– När jag var dagstidnings-VD kunde man ju bli galen på kampanjjournalistik som gick stick i stäv med den största annonsörens intressen, men det problemet upplever jag inte alls inom medlemstidskrifterna, sade Monica Lindstedt.

– Om jag ska vara ärlig är vår tidning dock ständigt ifrågasatt av medlemmar. I den nischen vi verkar finns det många tidningar. Vi har en konkurrenssituation som inte är oproblematisk och frågan är hur mycket vi ska gnaga på varandra, sade Monica Lindstedt.

Fler avsnitt
Fler videos