Gå direkt till textinnehållet

PeO Wärring: Inga problem med textreklam

Textreklam är den viktigaste frågan just nu. Det menade Publicistklubbens ordförande Björn Häger under en debatt på Bokmässan.

I publiken satt ovanligt många utgivare, som engagerar sig i frågan om textreklam.

I panelen fanns Eskilstuna-Kurirens chefredaktör och ansvarig utgivare PeO Wärring, Tidningen Vis chefredaktör Sofia Wadensjö Karén, Björn Häger och Journalistförbundets vice ordförande Ulrica Widsell. Debatten leddes av Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling.

– När finansieringen skakar är frestelsen stor att gå mot mer textreklam, varnade Björn Häger.

Annons Annons

Han och de flesta övriga i panelen var överens om att textreklam var ett växande och stort problem.

Endast PeO Wärring höll emot.

– Vår affärsidé är trovärdighet och det ger inte utrymme för dold reklam. Bland traditionella medier är det inte ett problem. Det handlar om varumärken, därför hittar du inte textreklam i nyhetssammanhang. 

Han menade att han inte sett någon som lockats att gå den vägen. Sofia Wadensjö Karén gav en helt annan bild, nämligen på att textrekalmen breder ut sig. Men framförallt reagerade hon på uppdelningen av journalistik.

– Det finns en nedlåtande ton som verkar mena att när det gäller feature är det inte lika allvarligt om det finns textreklam.

Sofia Wadensjö Karén tyckte att det behövdes tydliga riktlinjer mot textreklam.

– Vi är alla i samma bransch, och vi vll ju att det ska vara så bra som möjligt.

Ulrica Widsell gav flera exempel på när traditionella nyhetsmedier, som Aftonbladet, SvD och Expressen passerat gränsen för textreklam.

– Det ska vara glasklart vad som är reklam och vad som är redaktionellt innehåll och det är det inte.

PeO Wärring ville absolut inte att någon annan än ansvarig utgivare skulle bedöma om det var textreklam eller inte.

– När det gäller publicitetsreglerna finns det en drabbad, men vem drabbas av om ett läppstifttips är sponsrat?

– Läsarna, är den tredje part som drabbas, svarade Ulrica Widsell.

– Vadå, ingen som drabbas. Det är som att säga att mutbrott inte drabbar någon. Det som sker är att man säljer ut trovärdigheten för all journalsitik, sade Björn Häger.

Sofia Wadensjö Karén kastade som sista brasklapp in att de nuvarande riktlinjerna för textreklam inte är bra och fick många instämmande nickanden.

Fler avsnitt
Fler videos