Gå direkt till textinnehållet

PR-byråer: ”Debattartiklar skrivs mot betalning”

Debattartiklar i svenska medier skrivs mot betalning och underskrifter går att köpa. Det berättar PR-konsulter som Journalisten har intervjuat. En av dem är Johan Rönn, VD på PR-byrån Angselius Rönn. Han uppmanar debattredaktörer att ställa kontrollfrågor till de som skriver under artiklarna.

Debattartiklar som publiceras i svenska medier genererar direkta intäkter för landets PR-byråer. Och ibland även för dem som skriver under debattartiklarna. Det framgår av intervjuer som Journalisten har gjort med ett 30-tal PR-konsulter.

Bara tre av trettio PR-byråer som Journalisten har varit i kontakt med uppger uttryckligen att de aldrig skriver debattartiklar för kunder. De flesta byråer skriver debattartiklar avsedda för svenska traditionella medier, och vissa byråer gör det ofta.

– Vi skriver ganska många debattartiklar för kunder. De kan behöva hjälp med att formulera sina åsikter på ett bra sätt, eller så har de helt enkelt tidsbrist. Det är egentligen inget konstigt med det. Statsministern har talskrivare, det har våra kunder också. Det handlar ofta om bevisföring och att sätta saker i ett sammanhang, och det är vår expertis, säger Christian Lundgren på Bite.

Annons Annons

De flesta av PR-byråerna som Journalisten har varit i kontakt med har jobbat med att ”ragga” fler underskrifter till debattartiklar. Det handlar då oftast om att försöka skapa en bredare uppslutning kring inlägget för att ge det större tyngd, samtidigt som man försöker ena den ena branschen kring ett budskap.

Några konsulter berättar att det inte alltid är så att den uppdragsgivare som betalar PR-byrån för att skriva debattartikeln finns med bland underskrifterna, bland annat eftersom de känner att de är för mycket ”part i målet”. PR-byråns uppdrag blir då att hitta någon som vill sätta sin underskrift på debattartikeln. Det finns ständigt avsändarlösa debattartiklar i cirkulation, i väntan på någon som vill stå upp för åsikten som uttrycks.

Fyra av PR-konsulterna Journalisten har intervjuat menar också att det förekommer att organisationer, företag och särintressen erbjuder politiker och opinionsbildare betalning för att stå som avsändare till debattartiklar. En av dem som berättar om detta, och den ende som vill ställa upp med namn, är Johan Rönn, VD på PR-byrån Angselius Rönn.

– Det förekommer att personer får betalt för att skriva under debattartiklar. Betalningen kan vara ganska stor. Det är inte vanligt, men det förekommer. Det är förstås helt förkastligt, säger Johan Rönn.

– Jag är nästan hundra procent säker på om att debattredaktörerna alltid ställer några kontrollfrågor till de som skrivit under debattartiklar, så skulle det här ofoget snabbt försvinna, säger Johan Rönn.

Två av de trettio PR-byråerna vägrar uttryckligen att svara på Journalistens frågor. Den ena är JKL, där bland andra fd minister Anders Björck, fd statsminister Göran Persson och DNs fd debattredaktör Mats Bergstrand är konsulter. Den andra är Nordic Public Affairs, där bland andra fd partisekreteraren i Folkpartiet Johan Jakobsson, fd ministern Sven-Otto Littorin och fd partisekreteraren i Centerpartiet Jöran Hägglund är verksamma.

Läs hela reportaget i Journalisten #11 2013.

Fler avsnitt
Fler videos