Gå direkt till textinnehållet

”Priset är en bekräftelse efter alla dessa år”

En av Sveriges mest legendariska journaliströster tilldelas Kerstin M Lundbergpriset 2014. För Journalisten berättar Mats Nileskär om nervositeten inför Sly Stone-intervjun, och hur han lyckades övertala cheferna på SR att ge honom ett helt eget program om afroamerikansk musik. 

Musikjournalisten Mats Nileskär var den förste att spela hiphop i svensk radio 1978. Sedan dess har hans karriär gått spikrakt in i mångas hjärtan. Hans journalistiska gärning består inte minst i hur han under snart 40 år lockat flera av de största stjärnorna inom genren till sin mikrofon. Över 6 000 intervjuer har det blivit genom åren, med allt från storheter som James Brown, Sly Stone, Curtis Mayfield, Stevie Wonder, 2Pac, Ray Charles, och alla de stora hiphop-stjärnorna. 

Så vad betyder priset för dig?
– Det är en bekräftelse efter alla dessa år. Min motivation kom ur en fråga, att jag inte förstod varför RnB inte togs på allvar? Man kan säga att motivationen växte ur en frustration, att i rocklandet Sverige blickade man i bästa fall tillbaka till Motown och Stax, men missade allt inom funk, disco och soul, säger Mats Nileskär till Journalisten.

När hiphopen slog igenom runt 1978 tog den många på sängen. Där fanns Mats Nileskärs program för alla fansen – men i övriga medier var det till en början knäpptyst. Så hur övertalade han egentligen sina chefer att få starta något så konstigt som ett specialprogram om afroamerikans musik?

– Jag var ung och naiv och gick upp till SR och sa det här behövs. När man pratade om afroamerikansk musik på den tiden var det alltid i gamla nedsättande termer. Man pratade nedlåtande om discon som inte sågs som seriös musik. Man fattade inte att det fanns en hel frihetsrörelse bakom den här musiken, inte bara för svarta, utan för homosexuella, för kvinnor och många andra. Men det såg man inte. Men då fanns jag där, säger Mats Nileskär.

Genom åren har ryktet om den lille svensken med den stora kollen spridit sig, och stjärnorna vallfärdar än i dag till Mats mikrofon. Trots att Sverige är ett litet, ofta obetydligt land för deras skivförsäljning.

Bland annat fick han den första intervjun med Sly Stone på över 25 år för en tid sedan. När det var dags att prata ut för funk-legendaren Stone, så valde han alltså Mats radioprogram.

– När jag gick av och an på stranden där i Nice och väntade på samtalet om jag skulle få prata med Sly, det var en höjdpunkt. Han hade som sagt inte gjort en intervju på 25 år och ringde till sist och sa ”im ready”. Klart jag var nervös innan men när han öppnade dörren och jag sa ”Det här är en overklig ära Mr Sylvester Stewart” och mötte hans blick, blev allt bra.

Mats berättar att han alltid velat vara i USA under medborgarrättskampen, Vietnam-kriget och med allt som hände efter Martin Luther Kings död 1968. Hur de här stora samhällsförändrande sakerna förändrade soulmusiken har han skildrat massor med gånger i sina program. Det är kanske också något av det han är bäst på. Att sticka upp fingret i luften och känna in strömningarna som styr musikens utveckling.
Samtidigt som han har en overklig förmåga att krypa innanför huden på både intervjuoffer och lyssnare.

– I mars 2003, samma dag som USA inledde kriget mot Irak tillbringade jag fem veckor i landet. Där gjorde jag några av mina bästa intervjuer. Det var en slags post-elfte september känsla i luften som var svår att ta på. Q-tip (känd rappare red.anm) grät, Bill Whiters-intervjun är gjord då. Jag var även nere i södern och gjorde reportage och intervjuer kring den rörelse som pågick och var fräsch där nere just då. USA höll på att dras med i ett nytt Vietnamkrig och det kändes. Det var definitivt en annan peak i min karriär, säger Mats.

Samtliga program som gjorts sedan 1978 finns arkiverade, både hos Mats själv och hos SR. Det förs även samtal om vad man ska göra med dem. Hur man ska kunna göra dem tillgängliga, alla 1 000-tals program, för omvärlden. En av världens största rappare genom tiderna, Public Enemys Chuck D, har också sagt i en intervju att han värderar Mats Nileskärs intervjuskatt nästan lika högt som musiken. I alla fall att den en dag kommer spela lika stor roll som själva plattorna, för att berätta historien om soulmusiken.  

– Jag får väl ägna resten av mitt liv åt att publicera på nätet? Programmen spänner över ett halvt sekel och det finns ingen annanstans samlat på det här sättet. Smithsoinian institute i USA (Stadsarkivet) har också visat intresse för att samla allt det här.

 

Fler avsnitt
Fler videos