Publicerad insändare
gick över gränsen

28 mars, 2012

PON-beslut Eskilstuna-Kuriren med Strengnes Tidning publicerade en insändare som innehöll skarp kritik mot en lokal debattör. Mannen namngavs inte, men PON anser att han lätt kan identifieras och klandrar tidningen.

I insändaren som publicerades sommaren 2011 i både papper och webb riktade skribenten skarp kritik mot en bloggande debattör. Han skrev bland annat att mannen "visar tydligt att han mår psykiskt dåligt".

Mannen namngavs inte i insändaren. Men insändarskribenten hade bara några månader tidigare kritiserat honom i en annan insändare, där han namngavs (och som friats av PO). Dessutom stämde få i det lokala samhället in på beskrivningen som gavs i insändaren, argumenterade han i sin anmälan till PO.

Mannen berättade också att han kontaktats av människor på gatan som uttryckt sin sympati efter insändaren och att besökssiffrorna på hans blogg skjutit i höjden efter den.

PO delar mannens uppfattning att han kunnat identifierats och kritiserar Eskilstuna-Kuriren med Strengnes Tidning. PON instämmer i POs bedömning och klandrar tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
PON-beslut

 

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Redaktionsbloggen

mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies