Gå direkt till textinnehållet

Publicister kritiserar medieutredningen

Flera publicister är öppet kritiska mot den pågående statliga medieutredningen.

Expressens Thomas Mattsson skrev igår att "branschen börjar tvivla" och förlora förtroendet för utredningen, som tillsattes i våras och ska lämna ett delbetänkande redan i oktober.

Mattsson kritiserar bland annat inbjudningskaoset som ska ha rått inför ett samrådsmöte i Husby förra måndagen. Expressen valde att inte skicka någon till Husby eftersom upplägget var "så oproffsigt", skriver Mattsson på Expressen.se.

Arbetarbladets chefredaktör Daniel Nordström var på plats, och instämmer i kritiken:

Annons Annons

"I mångt och mycket kändes det som om mötet hölls främst för oss som var på plats och inte för att medieutredarna verkligen har ett stort intresse av att höra vad branschen tycker i dessa viktiga frågor. Dessutom var det ett stort problem att samtalsledarna hade så olika kunskapsnivåer. Somliga hade helt enkelt noll koll på mediebranschen", skriver han bland annat i sin blogg.

På Twitter uttrycker även bland andra TV4s programdirektör Viveka Hansson, Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist och Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith kritik om utredningen.

Både AnnaKarin Lith och Thomas Mattsson ifrågasätter beskedet från utredaren Anette Novak att utredningen inte kommer att ha enskilda möten med stora medieaktörer. Thomas Mattsson undrar också hur Anette Novak ska hinna och ifrågasätter hennes (låga) arvode.

Novak själv skriver i ett genmäle på Expressen.se att samrådsprocessen designats för att utredningen ska kunna möta så många intressenter som möjligt på kort tid. Hon försvarar upplägget för samrådet i Husby och uppmanar Thomas Mattsson att vara med och påverka.

Journalisten har sökt kulturdepartementet för en kommentar.

Fler videos
Fler avsnitt