Publicister rasar mot
public service-bolagen

17 februari, 2017

Svenska publicister reagerar starkt på att SVT och SR vill slopa förhandsprövningen av nya tjänster och ta stora digitala kliv. "Direkt anmärkningsvärt", anser Tidningsutgivarna.

Inför halvtidsöversynen av den nuvarande tillståndsperioden och uppdraget till public service-kommittén har de tre public service-bolagen inkommit med synpunkter till kulturdepartementet. Bolagen har synpunkter på allt från finansiering till innehåll. Vad som framför allt upprör publicister är att såväl SVT som SR i sina skrivelser vill avskaffa den så kallade förhandsprövningen av nya tjänster. Samtidigt vill SVT genom en grundlagsändring ha ett tydligt online-uppdrag för att inte förlora gentemot internationella aktörer som Facebook och Youtube, medan SR vill utöka sin närvaro i sociala medier.

Expressens Thomas Mattsson kallar skrivelserna "sprängstoff" och skriver om förhandsprövningen:

"Här bör det påpekas att modellen med förhandsprövning är tagen från Storbritannien, där BBC har samma skyldighet, men att den hittills a l d r i g har tillämpats i Sverige. Varken SVT, SR eller UR har någon enda gång anmält nya verksamheter för sådant ställningstagande, och när mediebranschen protesterat – som när SVT lanserade Flow och sedan Edit – så lades de nya tjänsterna istället ned."

Branschorganisationen TU är förvånade över att public service-bolagen vill avskaffa förhandsprövningen av nya tjänster; i stället borde prövningen stärkas, menar TU.

”Det är direkt anmärkningsvärt att public service-bolagen, i en tid när andra mediebolag slåss för sin överlevnad, utnyttjar sin statssubventionerade position för att snedvrida konkurrensen. Och där blir det faktiskt dags att slå fast de gränser som gäller för public service-uppdraget, skriver VDn Jeanette Gustafsdotter i ett pressmeddelande.

Även Aftonbladets Sofia Olsson Olsén reagerar starkt.

"Att public service, med sina dryga 8 miljarder kronor i årliga anslag, vill använda sina medel för att skjuta sig rakt in i det som är de kommersiella aktörernas absolut största utmaning är direkt osmakligt", säger hon till Medievärlden.

"I en tid då användningen av media genomgår den största transformationen någonsin, och där de allra flesta mediehus för fullt kämpar med att få sina onlineintäkter att bära, så vill public service utöka sina befogenheter online och i sociala medier."

Taggar: TU, public service

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies