Gå direkt till textinnehållet

Räckviddsras för storstadspressen

Minus 15 procent på ett år innebär det största räckviddsraset någonsin för Sydsvenskan. Kvällstidningarna och de prenumererade storstadstidningarna fortsätter att tappa i räckvidd, men denna gång är tappet större än någonsin tidigare, visar Orvesto.

Orvesto Konsument för första tertialet 2012 visar på ett rejält ras för den prenumererade morgonpressen och för kvällstidningarna.

Aftonbladet för förlorat tolv procent av läsarna på vardagar, Dagens Nyheter fem procent, Svenska Dagbladet nio procent, Expressen åtta procent och Dagens Industri sex procent.

Sydsvenskan minskar hela 15 procent i räckvidd och Göteborgs-Posten 13 procent.

Gratistidningarna ökar räckvidden, Metro med tre procent och Mitti-tidningarna med fyra procent.

Dagens Nyheter ligger nu på en räckvidd under 800 000 på vardagarna. På tio år har tidningen tappat 182 000 läsare, eller nästan var femte läsare.

Sydsvenskans räckvidd är nu 252 000 personer på vardagar. På tio år har man tappat 87 000 läsare, eller var fjärde läsare. Det senaste årets minskning, 15 procent, är den största någonsin för tidningen.

GP minskar med 13 procent och har nu 464 000 läsare på vardagar.

– Raset för GP och Sydsvenskan är dramatiskt, och så stora tapp har vi inte sett tidigare, säger Bengt Olsson, på TNS Sifo som gör Orvesto Konsument.

Någon förklaring till de stora rasen i Malmö och Göteborg har han inte.

Lokal- och regionalpressen särredovisas inte i Orvesto Konsument, men tappet för MK Print som inkluderar dessa tidningar är på 4,5 procent. Till en total räckvidd om knappt 2,8 miljoner.

– Det är inte lika dramatiska nedgångar inom lokalpressen som inom storstadspressen, säger Bengt Olsson.

Drygt hälften av alla människor i Sverige bor i hushåll som prenumererar på en morgontidning. Värmlands län har högst andel morgontidningsprenumeranter och Stockholms län har lägst.

I åldersgruppen 16-29 år uppger 35 procent att de prenumererar på en morgontidning. I åldersgruppen 70-80 år är motsvarande siffra 71 procent, visar Orvesto Konsument, som baseras på intervjuer med 14 580 personer i ålder 16-80 år.

Fler avsnitt
Fler videos