Gå direkt till textinnehållet

Så fångade han Max Martin

Efter 20 år på toppen av listorna är Stockholmskillen Max Martin (th) en av de största låtskrivarna i historien, men också en av de hemligaste. SR-journalisten Fredrik Eliasson (tv) har lyckats få till det som musikreportrar över hela världen trånat efter i decennium – en intervju med Max Martin.

Martin Sandberg, alias Max Martin, låter sig aldrig intervjuas om hemligheten bakom de många billboard-ettorna åt artister som Backstreet Boys, Britney Spears och en rad andra. För SRs Fredrik Eliasson gjorde han dock ett undantag både 2008 i radiodokumentären om Denniz Pop och nu i serien ”Arvet efter Cheiron – en oändlig historia” som finns på SRs webb.

– Exakt varför han ställde upp för mig vet jag inte. Det får han kanske svara på själv, men när jag gjorde Popsagan (Om Denniz Pop red.anm) 2008 ville han vara med. Martin tyckte den blev jäkligt bra så när jag presenterade denna idé sa han ja, säger Fredrik Eliasson till Journalisten.

Fredrik började med musikprogram på SR redan 1993. Just nu leder han bland annat Musikplats Stockholm, som gör intervjuer och har liveartister varje vecka i radiohuset. Han har även tidigare gjort uppmärksammade radiodokumentärer om Cornelis och Peter LeMarc för att nämna två.

Annons Annons

– Arvet efter Cheiron har jag arbetat fram och tillbaka med i två år. Jag har gjort det här som ett projekt vid sidan av de andra uppdragen jag har på SR. När jag presenterade det för kanalledningen så gillade de idén direkt.

Vad har reaktionerna varit?

– Jättemycket positiva tillrop. Jag har suttit i en flod av mejl både från folk som är väldigt musikintresserade och andra. De senaste 20 åren har nästan alla korsat en Max Martin-hit någon gång, så många har en relation till musiken. Det märks.

Du har nu intervjuat honom flera timmar? Vad är hans hemlighet tror du?

– I grunden är det såklart en jättetalang för melodier. Sen har han, och det lärde han sig av Denniz Pop, lärt sig att skala fram kärnan i en låt och hitta det direkta anslaget i musiken. Sen är det såklart andra delar också. En viktig sak är att han hela tiden velat utvecklas, att han jobbat i olika konstellationer genom åren och aldrig varit rädd att lära sig nytt. Som han själv säger i serien, det är viktigt att det hela tiden kommer nytt kreativt DNA. Martin och de andra från gamla Cheiron har hela tiden också hjälpt nästa generation vidare och gett dem samma nycklar. Martin var Denniz Pops adept, Shellback är Martins adept och nu har Martin och Shellback startat en ny studio. Ett nytt litet Cheiron mitt i stockholm med ett tiotal nya låtskrivare, säger Fredrik. 

Vad var den största utmaningen med dokumentären?

– Det är väl att vara tydlig och få lyssnaren att hänga med, det är många röster som passerar. Samt att hitta balansen mellan de som aldrig hört talas om den här storyn och de som är initierade. Alla ska få veta mer.

Fler videos
Fler avsnitt