Gå direkt till textinnehållet

Så gör NA journalistik av regnet

Har du tröttnat på regnet? Det går dock att göra journalistik av denna snackis på olika sätt. På Nerikes Allehanda åker just nu en reporter och fotograf runt på heltid och direktrapporterar sommarväder. Samtidigt har man dragit igång en sociala medier-kampanj där alla läsare som taggar sina bilder #NAregn får dem publicerade.

Att sommarens stora snackis är vädret har inte undgått någon. Det här vill Nerikes Allehanda ta fasta på och har dedikerat en reporter, en fotograf samt en webbredaktör som jagar väder i två dagar.  

Bland annat har tidningens ”regn-reporter” Axel Brantemo och fotograf Filip Erlind (bilden) redan rapporterat om hur många millimeter det regnat i Örebro i år, besökt varuhuset Ö&B som sålt väldigt få fläktar, samt intervjuat bönder som tror på bra skördar med all nederbörd.

Med den nya kampanjen vill också NA komma på ett sätt att, med glimten i ögat, engagera läsarna med dåliga vädernyheter om kyla och regn.

Annons Annons

– Positiva vädernyheter går otroligt bra på sajten. Exempelvis om man lagt ut att ”då kommer sommaren till Örebro” med en prognos som kan vara mest läst på sajten i flera dagar. Däremot är dåliga vädernyheter inte lika kul och engagerande för våra läsare. Då fick vi idén att prova om man kan göra något lättsmält och positivt även av dåligt väder? Och samtidigt kampanja lite att vi står upp mot det dåliga vädret, säger Johan Arvidsson, webbredaktör och digital samordnare.

Regnbilder, solariepressare och paraplyfolk trängs nu på NAs sajt.

– Vi har dragit igång i morse så än är läsarresponsen inte den största, men vi hoppas kunna hålla igång det här i två dagar så det hinner etablera sig lite. Många hör av sig på mejl och har tipsat om olika platser med fyndiga gatunamn som vi borde besöka, säger Arvidsson. 

Fler avsnitt
Fler videos