Gå direkt till textinnehållet

Sämre resultat för Aftonbladet och SvD

Såväl Aftonbladet som Svenska Dagbladet hade ett sämre första kvartal i år jämfört med förra året.

"Resultatet påverkas av det strukturella tappet i print och en svag utveckling på annonssidan i början av året. Tillväxten är fortsatt stark i vår digitala prenumerationsaffär där intäkterna ökar med 25 procent. Vi ser även en betydande tillväxt i annonsintäkterna för TV", säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsen i en kommentar till kvartalsrapporten för första kvartalet 2017.

Aftonbladet redovisar EBITDA 31 miljoner jämfört med 44 samma period förra året.

Svenska Dagbladet redovisar ett övrskott som är lägre första kvartalet i år jämfört med förra året, 11 miljoner jämfört med 17 miljoner 2016.

Intäkterna online, alltså annons och upplaga sammanräknat, minskade med 3 miljoner kronor – från 43 till 40 miljoner. Det är en nedgång med 4 procent. Antalet digitala prenumerationer ökade och vid utgången av Q1 hade SvD närmare 44.000 digitala prenumeranter.

"Med tanke på utmaningarna på annonsmarknaden är detta ett acceptabelt resultat. Vi har haft flera strategiskt viktiga framgångar, som exempelvis våra ökade upplageintäkter för papperstidningen och vår digitala prenumerationsaffär. Det är mycket glädjande", säger SvDs VD Gunilla Asker i en kommentar.

 

Fler avsnitt
Fler videos