Schibsted och Mittmedia planerar ny mediekoncern
Mittmedia och Schibsted planerar att ingå ett framtida samarbete. Anledningen är att de vill kunna erbjuda bättre annonslösningar och ”driva på den tekniska och digitala utvecklingen”.
Under en tid har det förts samtal mellan parterna om att ingå ett fördjupat samarbete. Enligt avsiktsförklaringen vill Mittmedia och Schibsted samla sina morgontidningar på den svenska marknaden i en helt ny koncern. Schibsted kommer med Svenska Dagbladet och Mittmedia med sina 18 lokala morgontidningar i norra Sverige samt aktiemajoriteten i dotterbolaget Promedia, med tio lokala morgontidningar i Mellansverige.
”Vår avsikt är att bygga en ny stark allians på den svenska mediemarknaden, där de tidningar som kommer att ingå ytterligare kan stärka sin position. Med ett sådant samarbete skulle vi kunna erbjuda bättre annonslösningar, driva på den tekniska och digitala utvecklingen”, säger Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige, i ett pressmeddelande.
Mittmedias styrelseordförande Lars Leijonborg ser fördelar med en gemensam koncern:
”Om affären blir av öppnas spännande möjligheter till samverkan mellan våra tidningar med stark lokal- och opinionsjournalistik med Svenska Dagbladet med dess erkända nationella och internationella kvalitetsjournalistik”, säger Lars Leijonborg.
Mittmedia kommer att ha en ägarandel på 70 procent och Schibsted 30 procent. Den nya koncernen skulle 2014 ha haft en uppskattad omsättning (proforma) på 3,3 miljarder kronor och ett rörelseresultat, EBITDA, på omkring 150 miljoner kronor.