Gå direkt till textinnehållet

Skippar annonserna – för att spara pengar

Det amerikanska hälsomagasinet Prevention slopar annonserna – i syfte att spara pengar. Genom att ta bort allt annonsmaterial räknar magasinets ledning med att minska verksamhetskostnaderna med 50 procent.

Hälsomagasinet Prevention som riktar sig till kvinnor över 40 dubblar prenumerationspriset och tar bort alla annonser, en åtgärd som syftar till att spara pengar. Det skriver New York Times.

Magasinet som startade 1950 har en upplaga 1,5 miljoner och har liksom många andra tidskrifter haft problem med annonsintäkterna de senaste åren. Genom att ta bort annonserna helt kapar Prevention hälften av sina kostnader i verksamheten. En del av besparingarna kommer av att tidningen inte längre behöver hålla uppe räckvidden genom rabatterade prenumerationer.

”Vi kommer att spara massor av pengar”, säger Preventions styrelseordförande Maria Rodale till New York Times.

Hon anser också att beslutet att ta bort annonserna bidrar till större redaktionell frihet eftersom man kan ta i mer kontroversiella ämnen som tidigare riskerat att stöta bort annonsörer.

Fler avsnitt
Fler videos