Gå direkt till textinnehållet

Slutet är här för Du kan aldrig gissa-rubben

Du kan aldrig gissa vad som händer sedan-rubrikerna är på väg att försvinna. ”De är redan döda. Det är dödsryckningarna vi ser”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen i Sverige (IIS). Trenden går nu mot mer seriösa rubriker som bygger förtroende, anser han.

Detta måste vara en av dagens bästa nyheter. Är det sant?
– Ja, de är redan döda. Det är dödsryckningarna vi ser. De sensationella rubrikerna har inte samma attraktionskraft längre och det märker aktörerna. De kan ju mäta exakt vilka rubriker som lockar till läsning, säger Måns Jonasson.

Är det bara i Sverige som den här sortens sensationrubriker försvunnit?
– Nej, de verkar försvinna överallt, men det blev nog extra tydligt i Sverige eftersom de dök upp snabbt i stor omfattning och därför också blommade över snabbt när folk tröttnade på att bli lurade. Det tog inte lång tid innan folk började skämta om rubrikerna eftersom de hade blivit klichéer.

Vad kommer att ersätta dem?
– Det gick ganska bra att dra klick på den här sortens rubriker så jag tror inte att fenomenet kommer att försvinna. Det går helt enkelt bra att sälja skit. Om målet bara är att hitta en vinkel för att få klicken så gör man ingen journalistisk gärning, det är inte till nytta för samhället och fyller ingen funktion utan är bara en kommersiell massmarknadsprodukt. Men folk är trötta på att bli blåsta av rubriker som inte håller vad de lovar och slutar klicka. Att paketera nyheter som lockar till läsning utan att göra folk förbannade är en konstform, och det hantverket finns levande på traditionella redaktioner. Den sortens rubriker är på väg tillbaka.

Det spekuleras i om individanpassade rubriker kommer att dyka upp, är det något du tror att vi kommer att få se framöver?
– Det kanske redan förekommer, det vet vi ju inte. Vi ser ju bara den rubrik vi ser. Det experimenteras med den lösningen. Om man till exempel vet att användaren är en kvinna kan man använda en rubrik som man vet lockar kvinnor i högre utsträckning. Frågan är hur mycket resurser man är beredd att lägga ned på detta. Det tar ju tid att sätta åtta olika rubrikvarianter. Robottillverkade texter är inte heller tillräckligt bra för att kunna sköta det. Jag tror att det kan dröja innan vi ser detta användas i någon större utsträckning, säger Måns Jonasson.

Fler avsnitt
Fler videos