Gå direkt till textinnehållet

SR-journalister bäst på att prata jobb på Twitter

Journalisterna på Sveriges Radio är bäst i klassen när det gäller att prata journalistik och nyhetsarbete på Twitter. Och sämst är TV4. Det visar en undersökning från Göteborgs universitet om hur transparenta journalister är när de twittrar.

Undersökningen, som gjordes av doktoranden Ulrika Hedman och presenteras på Medieormen, visar att 22 procent av alla tweets från journalisterna på Sveriges Radio handlar om journalistik, nyhetsarbete och arbetet på redaktionen.

Sveriges Radios journalister är också bäst på att bjuda in publiken att komma med tips och ha åsikter om journalistens arbete. Ulrika Hedman påpekar dock att de är mycket få av alla tweets, endast 3 procent.

Samtidigt är Sveriges Radios journalister bland de minst uttalat personliga eller privata: sju procent.

Annons Annons

Journalisterna på TV4 och andra kommersiella stationer pratar minst jobb (8 procent), tycks inte vilja interagera med publiken (0 procent), men är mest personligt/privata av alla (16 procent).

Det verkar finnas två typer av twittrare bland svenska journalister: De som twittrar sällan eller måttligt och nästan enbart jobbrelaterat, och de som twittrar hela tiden och blandar jobb och privatliv.

”Det är journalister i den senare gruppen som tycks vara mest engagerade i att få till ett samtal med publiken och ber folk om hjälp i jobbet”, skriver Ulrika Hedman.

Kvinnliga journalister är betydligt mer personliga och privata i sina tweets än de manliga kollegorna, 15 respektive 8 procent.

”Sociala medier-forskning har visat att kvinnor generellt är mer personliga/privata än män i sociala medier, och det är förmodligen därför vi kan se den här skillnaden hos journalisterna”, skriver Ulrika Hedman.

 

Fler avsnitt
Fler videos