Gå direkt till textinnehållet

SR slår tillbaka: ”P3 behövs”

Staffan Rosell på Bauer Media Group tänker fel när han jämför P3 med de kommersiella kanalerna, säger Cecilia Bodström, utbudsdirektör på SR: ”P3 är en public service-kanal riktad mot en ung publik.”

– Man kan inte blanda ihop och säga att P3 är som en kommersiell kanal. P3 är riktad mot en ung publik och i målgruppen 20-34 år når vi faktiskt var fjärde person. Det tror vi att vi gör därför att vi har ny musik – och vi spelar fler titlar och mer svensk musik än de kommersiella kanalerna – och för att vi också har nyheter, dokumentärer, snart drama, humor, satir… Vi har en stor bredd med mycket journalistik helt enkelt. Det är inte samma sak som de kommersiella kanalerna, säger Cecilia Bodström.

– Jag säger inte att Mix Megapol till exempel är sämre, men det är något annat. P3 är en public service-kanal riktad mot en ung publik.

Finns det inte ett problem i att SR har en så stor marknadsdominans, som Rosell påpekar?

– Vi skulle också vilja att radiomarknaden utvecklas. Vi tycker att det vore bra med digitala marksändningar och det därmed kunde startas fler kanaler, både bredare och mer nischade.

Cecilia Bodström konstaterar att Post- och telestyrelsen just nu på Kulturdepartementets uppdrag ser över radiofrekvenserna.

– Om det skulle finnas möjlighet att få fram ytterligare en eller två rikstäckande kanaler så vore det också bra om en av dem var en kommersiell kanal. Men att säga att man ska ta bort den unga kanalen, det tycker vi inte är bra. De unga behöver P3, särskilt i dagens fragmentiserade utbud är det viktigt att vi har en bred ung kanal.

Fler avsnitt
Fler videos