Gå direkt till textinnehållet

Stampens sparpaket ger resultat

Nedskärningarna och försäljningarna börjar ge resultat. Den skuldtyngda koncernen Stampen Media Group visar ett starkt förbättrat resultat det första halvåret 2015.

Rörelseresultatet före finansiella poster, alltså intäkter minus utgifter i verksamheten, blev 183 miljoner kronor första halvåret i år, jämfört med 44 miljoner kronor samma period 2014. Stampens koncernchef och VD Martin Alsander skriver i en kommentar att det förbättrade resultatet är "ett tydligt tecken" på att de effektiviseringar som genomfördes främst under 2014, med personalnedskärningar och försäljningar, ger önskad effekt".

Antalet heltidstjänster i koncernen var den sista juni i år cirka 2 500. En minskning med hela 29 procent jämfört med december 2014 (då cirka 3 500 heltidstjänster fanns i koncernen). Stampen har de senaste åren bland annat sålt av Promediatidningarna, Mittitidningarna samt två tryckerier.

Samtidigt fortsätter annonsintäkterna för koncernens kvarvarande dagstidningar att sjunka. Göteborgs-Posten tappade nio procent av sina annonsintäkter under årets första halvår, medan koncernens lokaltidningar (bland andra Hallands Nyheter och Hallands-Posten) tappade en procent.

Annons Annons

Tidningarnas digitala intäkter ökade med tio procent under det första halvåret 2015, och utgör nu en tiondel av de samlade annonsintäkterna.

Fler avsnitt
Fler videos