Gå direkt till textinnehållet

”Stampens tidningar ska inte bli gratisutdelade”

Stampen Medias nya VD och den tillförordnade chefredaktören på GP har jobbat för Metro. Men det betyder inte att koncernens tidningar ska bli gratistidningar, förklarar Martin Alsander, Stampens koncernchef.

Som Journalisten tidigare skrivit om blir Johan Hansson Stampen Medias nya VD. Han kommer från rollen som vice VD och amerika-ansvarig på mjukvarubolaget Roxen som utvecklar webbaserade publiceringssystem. Tidigare har han varit VD för Metro i Hong Kong och New York och rådgivare till bland annat The New York Observer, 365 Media och The New York Times.

Christofer Ahlqvist tar över som tillförordnad chefredaktör efter att Cecilia Krönlein valt att sluta. Även han har ett förflutet i Metro.

Vad det en tillfällighet eller ett medvetet val att två av cheferna har ett förflutet i Metro?

Annons Annons

– Det är en tillfällighet. Christofer Ahlqvist har jobbar två år på GP som nyhetschef. Det var en rekrytering som redaktionsledningen gjorde. Många inom mediebranschen har passerat Metro och jag tror inte att de känner varandra sedan tidigare, säger Martin Alsander, Stampens koncernchef.

Metro är en gratistidning. Ska Stampens tidningar bli gratisutdelade?

– Nej, absolut inte, snarare tvärt om. Vi måste bli ännu bättre på att ta betalt för innehåll. Det gäller print och digitalt.

Vad gjorde att ni valde att rekrytera Johan Hansson som ny VD?

– Han har spenderat tio år i New York och har gedigen kunskap och erfarenhet av att jobb med lokaltidningar. Vi har mycket att lära av honom. Sedan har han erfarenhet av att leda verksamhet i förändring. Det är positivt.

 

 

Fler avsnitt
Fler videos