Gå direkt till textinnehållet

Stormen inom Mittmedia: ”Det är deras way or the highway”

Fyra av fem chefredaktörer har hoppat av. Minst hälften av den gamla ledningen har antingen fått nya arbetsuppgifter eller slutat. Krisen inom Promedia-tidningarna sedan Mittmedia tog över har varit en illa dold hemlighet de senaste veckorna.

Mittmedia är inne i en stor omorganisation som innebär att de ska spara minst 130 miljoner kronor och banta sina 28 tidningstitlar med cirka 90 redaktionella tjänster – vilket Journalisten skildrat i en rad artiklar de senaste månaderna. Förra året köpte koncernen upp Promedia-tidningarna och de senaste veckorna har avhoppen duggat tätt. Bland annat har fyra av fem chefredaktörer slutat, där Anna Liljehag, chefredaktör för Länstidningen i Södertälje, är den senaste i raden.

– Jag tror att papperstidningen behöver lite mer kärlek för att man ska kunna behålla både prenumeranter och annonsörer, vi har betalrelationer som jag tycker man ska försöka hålla i så länge det går, sa hon exempelvis i en intervju med Journalisten, för två veckor sedan.

På Nerikes Allehanda visar de senaste siffrorna på intäkter runt 240 miljoner kronor för papperstidningen – mot bara cirka 30 miljoner i digitala intäkter. Katrin Säfström har varit chefredaktör och tidningschef för NA i tre år, men slutar precis som Anna Liljehag, för att hon tycker att den digitala omställningen går för fort fram.

– Ja, det tycker jag. På NA har vi en hyfsat stabil position i papper och en framåtlutad position digitalt. Jag är ingen papperskramare, man måste ställa om och hitta nya lösningar för papperstidningar, men just för NAs del tycker jag det går för fort. Sen kan det finnas andra titlar som behöver en snabbare transformation, säger Katrin Säfström.

Det är inte bara chefredaktörer som lämnat och redaktioner som har bantats. Hela företagsledningen inom gamla Promedia har dränerats på folk. Förutom chefredaktörerna har bland annat ekonomichefen och HR-chefen slutat. Uppgifter till Journalisten säger att sex av tolv från den gamla ledningen antingen har fått andra arbetsuppgifter inom företaget eller slutat.

– Man måste ta sig tid att låta företagskulturer smälta ihop och kolla upp vad som redan fungerar i Promedia. Jag tycker sådant hade kunnat få ta längre tid. Men där tror jag också man har varit pressade av styrelsen att det ska gå fort, säger Katrin Säfström om sitt avhopp.

– Om man ska jobba i Mittmedia måste man acceptera att de har en idé, och en process, och ett arbetssätt och det är så man jobbar. Gör man inte det så är det kanske svårt att vara kvar, fortsätter Säfström.

Är  det så du har baserat ditt beslut?
– Ja, ska man vara fullt ut ansvarig för något, mot anställda och läsare, då måste man kunna landa i besluten och stå för dem.

Måns Uggla är ordförande för Promedias journalistklubb. Han är djupt oroad över utvecklingen och menar att den signal som sprider sig från den högsta ledningen och nedåt är tydlig.

– Det är ”my way or the high­way”. Det märkliga är att ledningen inte lyssnar på den erfarenhet och kompetens som finns på de här tidningarna, hos chefredaktörer och ledning på lokal nivå som känner sina läsare och kunder, säger han.

Klubben delar synen de avhoppande chefredaktörernas har, att en forcerad omställningstaktik kan leda till problem.

– Risken är att man i sin iver att spara pengar förlorar mer intäkter än man sparar kostnader. Då har man bara förvärrat läget. Just nu ser vi en väldigt snabb och aggressiv förändringstaktik hos ledningen, säger Måns Uggla.

Mittmedia får även kritik från klubben för att vara för toppstyrt. Koncernens 28 tidningar, som är utspridda över län från Jämtland till Stockholm har redan en central TV-chef, sportchef, digital chef och kulturchef. En egen koll som Journalisten gjort visar också att på många av de största tidningarna i koncernen är inte chefredaktören skriven på utgivningssorten.
En utveckling klubben är starkt kritisk mot.

– Chefredaktörerna är ansvariga utgivare, men har inte något egentligt mandat att utföra sitt jobb. Det beror på att högsta ledningen med AnnaKarin Lith är hjärnan och arkitekten bakom det här. För att en person ska kunna styra allt, så måste organisationen se likadan ut överallt. Annars skulle man inte hinna med. Varför har man annars valt att organisera företaget på det här sättet? säger Måns Uggla.

AnnaKarin Lith är redaktionell chef för Mittmedia och den som är ytterst ansvarig tillsammans med VD Thomas Peterssohn. Hon tar inte åt sig av kritiken att omställningen går för fort.

”Vi anser att det är helt nödvändigt att vi har samsyn kring branschens utveckling och framtid, på så sätt får vi tillräcklig handlingskraft och vi kan ha ett högt digitalt utvecklingstempo. Alla mediehus har under många år sett hur papperstidningsläsare lämnar oss och hur den traditionella annonsaffären succesivt urholkas, så att tro att satsningar på papperstidningen ska rädda den lokala journalistiken är mycket farligt. Så nej, jag tar inte åt mig av kritiken”, skriver hon i ett mejlsvar till Journalisten.

Minst halva den gamla Pro­media-ledningen har bytt arbetsuppgifter eller slutat. Med så här många avhopp bland chefredaktörer och ledning, hur tror du den här turbulensen skadar Mittmedia?
”Jag har stor förståelse för att medarbetare i Promedia tycker att förändringen går fort. En avgörande orsak till tempot är att Promedias sajter bygger på gammal teknik och en föråldrad plattform som slutar att fungera vid årsskiftet. Därför är det extra bråttom att inlemma redaktionerna i Mittmedias organisation och arbetssätt. Sedan tycker jag att det är helt naturligt att chefer slutar när företag köps och man fusionerar verksamheten, det är inget kons­tigt med det i just vår process”, svarar AnnaKarin Lith.

Inte heller håller Lith med om att Mittmedia toppstyrs:

”I Mittmedia har vi en redaktionell chefsgrupp som består av 20 erfarna publicister och digitala spjutspetsar och vi rekryterar kontinuerligt nya chefer som har god renommé i mediebranschen. Det här är medarbetare som präglas av en samsyn kring våra utmaningar, de går sannerligen inte att toppstyra”, skriver AnnaKarin Lith.

 

FAKTA:
Fyra av fem chefer har hoppat av
Promedia styrs av fem chefredaktörer där nu bara Niklas Milberg på Nynäshamns-Posten är kvar. De som hoppar av är Thelma Kimsjö, Västmanlands Läns Tidning, Mattias Carlsson, Norrtelje Tidning, Katrin Säfström, NA, och Anna Liljehag, LT.
I koncernen, som köptes av Mittmedia 2015, ingår även titlarna Arboga Tidning, Avesta Tidning, Bärgslagsbladet, Fagersta-Posten, Sala Allehanda, Södertäljeposten och Örebroar’n.

Fler avsnitt
Fler videos