Gå direkt till textinnehållet

”Svårt att se vi kommer bli fler journalister”

Tidigare idag kunde Journalisten berätta att Mittmedia ska nysatsa på print igen för att stoppa upplage-raset. Det kommer med all sannolikhet inte innebära några extra resurser, men fackklubben välkomnar satsningen.

”Vi på Mittmedia älskar print (också)” heter projektet som drar igång nu på fredag. Daniel Bertils är affärsutvecklingschef för print. Han säger att projektet inte innebär någon utökning av resurserna till print utöver det som finns med printredaktörer, printreportrar och den gemensamma redigeringen i Sundsvall.

”Däremot kan vi sannolikt bli ännu bättre på att anpassa innehållet för våra printläsare genom rätt urval och bearbetning av det breda journalistiska material vi idag gör lokalt. Det kan förhoppningsvis leda till att man är nöjdare med sin tidning”, skriver han i ett mejlsvar till Journalisten.

Bertils räknar med en fortsatt minskning av printupplaga. Däremot kan detta projekt förhoppningsvis leda till nöjdare kunder och läsare och därmed ge ett något bromsat tapp.

Annons Annons

Innebär det här en satsning på mer unik journalistik i print igen?

”Nej. Vår unika lokala journalistik presenteras digitalt och i print för de läsare som prenumererar på våra produkter. Vår digitala plussatsning ger oss i dag ständigt nya betalande kunder”.

Kan det bli aktuellt att nyanställa, efter år av tuffa neddragningar, för att säkra den lokala närvaron?

”Vi har bred lokal närvaro och bevakar 64 kommuner. Vi, liksom andra aktörer i tidningsbranschen, har haft stora intäktstapp på framför allt annonssidan de senaste åren. Jag har svårt att se att vi kommer att bli fler journalister, utan vi kommer att behöva fortsätta utveckla arbetssätt, kompetens och utnyttja bra tekniska lösningar för att ha lokal närvaro och vara relevanta för vår publik”.

Fackklubben välkomnar beslutet.

– Vi fick information om projektet i slutet av förra veckan så vi har inte hunnit prata igenom det än. Men jag ser det som att Mittmedia satsat hårt digitalt de senaste åren och både läsare och anställda kan känna att man glömt bort printprodukten. Så det känns positivt att man nu försöker hitta rätt och lyfta print. Vi hoppas detta kan stoppa raset av print, säger Sara Bjermert, andra vice ordförande i klubben.

Är det här för sent?

– Jag tror att det är svårt att vända trenden helt, print tappar ju generellt. Men jag jobbar själv med printprodukterna och tror att man kan hitta sätt att göra arbetssätten mer effektiva för att göra mer relevanta produkter för läsarna. Sen får vi se vad projektet kommer fram till men det är positivt att det inleds.

Fler avsnitt
Fler videos