Gå direkt till textinnehållet

Svenska Egmont Publishing ökar resultatet

Svenska Egmont Publishing gör ett rörelseresultat på 67 miljoner kronor 2016: en följd av både förvärv och besparingar. ”Ambitionen är bibehållen kvalitet trots att vi jobbar med effektiviseringar”, säger VD Per Kjellander.

Egmont ökar därmed vinsten med 22 procent, från 55 miljoner kronor 2015.

– Jag är glad för resultatet. Det är viktigt för oss att ha en sund ekonomi och därmed kunna fortsätta utveckla verksamheten, satsa digitalt och på förvärv, säger VDn Per Kjellander.

– Resultatet är en följd av riktigt bra insatser från alla medarbetare samt att vi följer vår strategi att både effektivisera, lansera nya varumärken och förvärva, säger Per Kjellander.

Annons Annons

Egmont har gjort flera personalnedskärningar och omorganisationer det senaste året och lanserat ett kritiserat frilansavtal. Samtidigt har man bland annat köpt en digitalbyrå.

–  Vi har förvärvat en del och sänkt våra kostnader på olika sätt. Det är inte bara ett minskat antal anställda, utan saker som tryck och distribution, IT-system, lokaler.

Din förlagsdirektör pratade för bara en månad sedan om att alla kurvor går skarpt nedåt?
– I vår kärnaffär går både annonsintäkter och upplagor ned en aning, även om vi tappar mindre i annonser än branschsnittet. Det är det vi behöver försöka parera för. Och samtidigt ha en sund ekonomi.
 
Är 67 miljoner en sund ekonomi?
– Man kan alltid diskutera vad en sund ekonomi är. Vår vinstmarginal landar på 6,7 procent – det är definitivt ingen övervinst. De flesta företag satsar väl på ungefär tio procent i vinst över tid, oavsett bransch. På lång sikt är det också bra för alla medarbetare att vi har en sund ekonomi, även om de dessvärre sannolikt kommer vara färre.
 
Kan du känna oro för att de återkommande effektiviseringarna underminerar kärnverksamheten?
– Det är en svår avvägning. En relevant fråga är om det finns en risk att vi tillsammans med Bonnier och Aller påskyndar nedgången genom att jobba med effektiviseringar för hårt. Det finns inte något facit till den frågan. Men ambitionen är att vi ska lyckas ha bibehållen kvalitet trots att vi hela tiden jobbar med förändringar och effektiviseringar.
 
Var går gränsen?
– Man kan alltid fråga sig vad som är rimligt. Minskar resurserna över tid blir det såklart en utmaning att behålla kvaliteten. Därför försöker vi effektivisera mer på IT, tryck och distribution än på redaktionell kvalitet.

Per Kjellander lyfter också att Egmont är en stiftelse.

– Vi satsade 123 miljoner på välgörenhet riktad till barn och ungdomar förra året. Resten går in i verksamheten. Det gör att vinst får en annan innebörd, tycker jag.

Fler avsnitt
Fler videos