Gå direkt till textinnehållet

SVT anklagas för betald exponering

Handlare hävdar att de betalat för att få synas i TV. Produktionsbolaget och SVT hävdar att det som sålts är innehåll till sociala medier.

SVTs serie ”En tysk, en fransk och en husman” som sändes under våren, utspelar sig i Göteborgs Saluhall. Till Sveriges Radios program Medierna säger handlare och ägare att de betalat pengar för att få exponering i TV-rutan.

Produktionsbolaget Roadrunner och SVT har en annan uppfattning. Roadrunner hävdar att det som sålts är material att använda i sociala medier.

”Deras avtal gäller material som köparna kunde använda i sociala medier,” säger Mikael Österby, exekutiv producent på SVT till Medierna.

Om det skulle vara så att handlarna betalt för att synas i TV är det ett avtalsbrott.

” SVT ser till att följa ett antal regler och vi gör så gott vi kan genom att titta på vad som syns i rutan och skriver avtal på vad de får göra och inte göra,” säger Mikael Österby till Medierna.

 

 

Fler avsnitt
Fler videos