SVT-huset FOTO: Tomas Ohlsson

SVT fälls för att ha
gynnat Modo

29 januari, 2016

GRN-beslut Sportnytt i Sveriges Television fälls av Granskningsnämnden för radio och TV för att ha gynnat ishockeyklubben Modo på ett otillbörligt sätt. SVT kan få betala 50 000 kronor för överträdelsen.

I ett inslag i Sportnytt den 13 oktober om ishockeyklubben Modo gjorde reportern reklam för klubbens årskort. Inslaget handlade om att publiken sviker Modo hockey och att klubben vädjade sina supportrar att ta sig till hemmamatcherna.

I inslaget sade reportern bland annat: ”För att få fler att stötta sitt lag har man precis gjort klart med nya säsongskort. Det gäller kort för endast lördagsmatcher och ett som börjar gälla när backen Noah Welsh ansluter i slutet av månaden.” Klubbens VD fick uttala sig om de nya säsongskorten.

Granskningsnämnden konstaterar att inslaget innehöll bland annat ishockeyklubbens vädjan om att stödja klubbens verksamhet samt att särskilt uppvisandet och beskrivningen av årskorten innebar ett gynnande som gick utöver vad som var motiverat av informationsintresse.

GRN fäller därför inslaget eftersom det strider mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen. Nämnden ska ansöka hos förvaltningsrätten om att SVT ska påföras en särskild avgift om 50 000 kronor för överträdelsen.

Taggar: undefined

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
GRN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies