Gå direkt till textinnehållet

SVT fälls för landslagets reklamtröjor

I samband med att EM-truppen i herrfotboll presenterades i somras, vilket direktsändes i SVT, visade spelarna upp sig med reklam för Svenska spel på tröjorna. SVT fälls för otillbörligt gynnande.

Alla 23 spelare som stod på scenen hade på sig en fotbollströja med fem olika märken på. Tre små märken, samt ett stort på magen, bestod av Svenska spels logotyp samt namnet på företaget.

Anmälaren menar att uppvisandet av logos på spelarnas tröjor innebar ett otillbörligt gynnande av ett kommersiellt intresse då den var väl synlig och visades under långa stunder.

SVT menar att programmet överensstämmer med bestämmelserna eftersom intresset är mycket stort för EM. Man hade inte heller full kontroll över en presentation som fotbollförbundet höll i och de hade sin spelplats vid sidan av scenen och förbundet på den andra sidan.

SVT menar att exponeringen ”var olycklig” men att redaktionen inte heller varit förberedd på att spelarna skulle kliva upp på scenen med logotyper. Det var inte heller särskild fokusering på varumärket som visades, det nämndes exempelvis inte vid namn.

Granskningsnämnden går på anmälarens linje och fäller SVT. Även med hänsyn till att programmet var direktsänt och att det stod klart först när spelarna klev upp på scenen att de hade reklam på sig innebar händelsen ett otillbörligt gynnande.

Fällningen kan komma att kosta SVT 50 000 kronor.

Fler avsnitt