SVT fällt för gynnande av varumärke

3 oktober, 2016

GRN-beslut Granskningsnämnden har fällt tre inslag i Sveriges Television där varumärken framhävdes. SVT riskerar att få betala en särskild avgift på 200 000 kronor

I Melodifestivalen hade en artist en tröja med ett varumärkes logotyp på och i SVT Nyheter Dalarna gynnades ett sportvarumärke och en hotellanläggning under en intervju med en artist.

Vidare ansåg Granskningsnämnden för radio och TV att ett antal klädmärken gynnades i ett inslag i Go’kväll, som handlade om hållbar klädproduktion. Detta eftersom klädmärkena nämndes vid namn och beskrevs i positiva ordalag.

På grund av de tre överträdelserna riskerar SVT att få betala särskilda avgifter om totalt 200 000 kronor.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
GRN-beslut

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies