Gå direkt till textinnehållet

”SVT har haft den mest omfattande valbevakningen”

Åsa Edlund Jönsson, projektledare för SVTs valsatsningar tycker att SVT har haft den mest omfattande bevakningen av alla medier och slår därmed ifrån sig den kritik som riktats mot SVTs valbevakning.  

I går skrev Journalisten bland annat om professor Jesper Strömbäcks kritik mot att SVTs valbevakning haft för mycket av analyser och därmed lämnat för lite åt tittaren själv att avgöra. Tidigare har det framkommit kritik mot innehållet i programmen och den stundtals hårda tonen.

Men det har inte varit någon omfattande kritik, tycker SVTs projektledare inför valet Åsa Edlund Jönsson.

– SVT har, enligt min bedömning, haft den mest omfattande valbevakningen av samtliga medieföretag under 2014. Vi har arbetat med nyhets- granskande- och ansvarsutkrävande journalistik i såväl TV, som webb och i sociala medier. Vi har också jobbat i många genrer, förutom nyheter även fördjupning, dokumentär, underhållning och humor.

Annons Annons

– Sett i relation till den enorma omfattningen valmaterial tycker jag inte att kritiken varit omfattande. Vi har mötts av stor uppskattning för många av våra titlar och våra onlinesatsningar men allt detta beröm blir ofta mindre intressant att rapportera om.

Er valkompass har använts av många?
– Ja, långt över en miljon unika besökare har använt SVTs Valkompass. Vi är oerhört glada över att besökarna uppskattar tjänsten och tipsar sina vänner om att göra kompassen för att hitta rätt kring sitt val. Vi ser också en stor ökning av antalet användare denna sista vecka och vi räknar med att ytterligare flera hundratusentals besökare kommer att göra SVTs Valkompass innan valet är avgjort.

Hur ser du på relationen av er bevakning på nätet och i linjär TV, till exempel rörande målgrupper och innehåll?
– Hela SVTs valsatsning är baserad på att vi jobbar på alla plattformar, det vill säga TV, webb och sociala medier. Vårt uppdrag är att nå så många som möjligt med valmaterial, oavsett kön och ålder, och för att lyckas med detta uppdrag behöver, och vill, vi finnas där svenska folket finns.

– Vi har därför jobbat hårt med att försöka hitta rätt journalistik till rätt plattform vid rätt tidpunkt och baserat på utfallet av EU-valet så lyckades vi bra med detta. Vi nådde bland annat den yngre och mer svårflörtade publiken både i TV och online.

Vad är du mest nöjd med i er bevakning?
– Jag är stolt över att SVT via #dinröst, på alla plattformar, förnyat opinionsjournalistiken och gett svenska folkets åsikter stor tyngd mitt i en brinnande valrörelse. Jag är också stolt över att vi lyckats förnya TV-produktionen med format som ”Valstudion” där vi försöker ge tittarna politiska förkunskaper för att kunna ta till sig till exempel utfrågningar på bästa sätt.

Fler avsnitt
Fler videos