Gå direkt till textinnehållet

SVT riskerar böter för varumärkesexponering

Sveriges Television bör betala böter på 100 000 kronor för att två varumärken exponerats i programmet ”Flickvän på försök” som sändes i december 2015. Det anser Granskningsnämnden för radio och TV som skickat ärendet vidare till förvaltningsrätten.

Granskningsnämnden skriver att SVT vid upprepade tillfällen fällts enligt bestämmelsen om otillbörligt gynnade av varumärken. Det har gällt kläder och annat i inspelningsmiljö.

I en dom från 2014 fick SVT betala 50 000 kronor i böter för att ett skomärke exponerades i en dokumentär om en idrottsstjärna. 2015 fick SVT böta 50 000 kronor för att en skidåkares klädmärke exponerades i Sportspegeln. Vid ett annat tillfällen visades en golfspelares tröja och keps.

Granskningsnämnden skriver att SVT vid upprepade tillfällen exponerat klädmärken och annat i inspelningsmiljö och uppvisat ”sådan nonchalans inför klara regler om hur varumärken kan exponeras i sändningar och de upprepade överträdelserna tillsammans med aktuella sändningens räckvidd motiverar det en högre avgift på 100 000 kronor”.

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos