Gå direkt till textinnehållet

SVT ska bli bäst på live och nå de unga

Enligt egen utsago håller Sveriges Television på att ”tappa kontakten med flera generationers nyhetskonsumenter”. För att rädda situationen sjösätter man Nyhetsprojektet.

Nyhetsprojektet beskrivs som "ett organisationsöverskridande arbetssätt, som har i uppgift att förflytta SVT Nyheter online och rikta sig mot en yngre målgrupp". Arbetet är organiserat i sju projekt med en eller flera projektansvariga där alla projekt rapporterar till en gemensam styrgrupp med representation från Nyhetsdivisionen, SVTi och programledningen.

Målet är att hitta en sammanhållen och övergripande strategi för SVT Nyheter.

"SVT håller på att tappa kontakten med flera generationers nyhetskonsumenter. Det är avgörande för oss att upprätta denna kontakt om SVT ska säkra rollen som public service i framtiden. Den viktigaste uppgiften för Nyhetsprojektet är att lägga linjen för en sådan utveckling", säger programdirektör Jan Helin (bilden) till SVTs personaltidning Vi på TV.

Annons Annons

Målet är att bli bäst i Sverige på live.

"Vårt mål är att vara bäst i Sverige på live och breaking-news och den förklarande formen av rörlig bildjournalistik som kallas explainers redan 2017. Jag tycker vi kommit en bra bit på väg. Vi satsar på rörlig bild med en ny videodesk som är i gång redan nu och kommer förstärkas i början på 2017", säger Anne Lagercrantz, enhetschef Nyheter och Sport, till sajten.

Projektets första fas pågår till och med första kvartalet 2017 för att sedan utvärderas.

Fler avsnitt
Fler videos