Gå direkt till textinnehållet

SVTs nätsatsning inte negativ för dagspressen

SRs och SVTs satsningar på nätet har ingen negativ effekt på läsningen av dagspressen på nätet. Tvärtom bidrar public service-bolagen till ökad läsning av både morgon- och kvällspress genom sina nätsatsningar. Det framgår av SOM-undersökningen 2014.

Delar av den stora SOM-undersökningen 2014 har börjat offentliggöras. Undersökningen pekar bland annat på att nyhetskonsumtionen blir allt mer splittrad och att informationsklyftorna ökar.

Public service-bolagens satsning på sina sajter, har på senare tid fått hårt kritik från företrädare för dagspressen, som menar att konkurrensen om uppmärksamheten på nätet skadar tidningarnas möjligheter att klara den digitala omställningen.

Men SOM-undersökningen 2014 visar att kritiken saknar grund, åtminstone när det gäller hur nyhetssökarna orienterar mellan lokalpressen och public service på nätet. En ökad konsumtion av SRs och SVTs nätnyheter är i själva verket förknippad med en ökad konsumtion av lokalpressens sajter.

Annons Annons

– De stödjer varandra visar vår preliminära analys, säger Jonas Ohlsson, undersökningsledare vid SOM-institutet i Göteborg.

– Det finns inget stöd för att public service sajter har en negativ effekt på trafiken till dagspressens sajter, snarare tvärtom. Ju mer man läser nyheter på SRs eller SVTs sajter desto högre är konsumtionen av nyheter på lokaltidningarnas sajter. Det är inget nollsummespel.

För kvällstidningarna är sambandet ännu starkare, och särskilt för Aftonbladet.

– Aftonbladet är en stark motor i de unga gruppernas nyhetsläsande på nätet och det spiller över på lokalpressens sajter. Tar du del av nyheter på Aftonbladet tar du del av nyheter på andra sajter också, säger Jonas Ohlsson.

Fler avsnitt
Fler videos