Gå direkt till textinnehållet

Telia betalar Aftonbladets nya USA-korre

Aftonbladet skickar en korre till Silicon Valley som ska göra nyheter om digitala innovationer. Då är det Telia som står för notan i en av de större satsningarna på branded content under senare år.

Journalisten granskade den nya trenden med branded content så sent som i förra numret. Där kunde vi visa att allt fler tidningar satsar på sponsorer som betalar för vad som ska skrivas. Aftonbladet är också den tidning som fällts mest av Reklamombudsmannen, RO, för att inte annonsmärka det här materialet tydligt nog på senare år visade vår granskning.

Nu är det dags för nästa steg i Aftonbladets satsning på en partnerstudio, alltså den del av mediebolaget som jobbar med branded content. I den nya satsningen "Det digitala livet" är det Telia som står för notan.

”Digitaliseringen av vårt samhälle och dess påverkan på områden som livsstil, hälsa och arbete är den mest underrapporterade storyn i vår tid. Tillsammans ska vi leverera innehåll för dem som vill hålla sig uppdaterade kring hur digitaliseringen förändrar våra liv”, säger Jan Helin, publisher på Aftonbladet i ett pressmeddelande.

Bland annat innebär satsningen att Aftonbladet skickar en USA-korre till Silicon Valley. Man ska även bedriva ”konsumentnära bevakning”, göra kartläggningar och rapporter och leverera nyheter från den digitala världen till läsarna varje dag i samarbete med Telia.

”Vår avsikt är att tillsammans med Telia sätta standarden för vad Branded Content är i Sverige. Vi drar igång projektet redan nu men tar ut det i full skala efter sommaren”, säger Sigge Ennart, chef för Aftonbladets Partnerstudio.

Det samproducerade innehållet kommer vara en del av Aftonbladets redaktionella flöde. Vissa delar av innehållet kommer även att synas på Svenska Dagbladets Näringslivssajt. Innehållet som skapats i partnerstudion kan också paketeras om av Telia för direkt kommunikation med Telias målgrupper och distribution i sociala medier.

Fler avsnitt
Fler videos