Tre tidningar klandras av PON

5 mars, 2009

PON-beslut Tromb, ST-tidningen och Sydöstran klandras av Pressens Opinionsnämnd. Enligt nämnden har alla tre publicerat artiklar som bryter mot god publicistisk sed.

Sydöstran publicerade i mars i fjol artikeln ”Fotbollsagent undanhöll miljonbelopp”. I artikeln påstod tidningen att en man hade åtalats och dömts för skattefusk, både privat och i sitt företag. PON klandrar tidningen för att ha brutit mot god sed. Tidningen gav sken av att mannen var skyldig till ekonomisk brottslighet, när det i själva verket gällde en skattetvist. Tidningen borde även ha publicerat en rättelse direkt när de tagit emot mannens klagomål.

Tromb publicerade i december 2007 artikeln ”Tromb är död” där tidningens utgivare skrev om den granskning tidningen hade gjort av den egna organisationen. Enligt tidningen misstänktes dess förre chefredaktör gjort överföringar av tidningens pengar till sitt privata företag. Trombs förre chefredaktör anmälde tidningen för att felaktigt ha utpekat honom som skyldig till ekonomisk brottslighet. PON anser att Tromb borde ha ansträngt sig mer för att ge honom en möjlighet att ge sin version av händelserna. Tidningen klandras därför för att ha brutit mot god publicistisk sed.  

ST-tidningen publicerade i december 2007 insändaren ”Varför ringa och skälla ut gästerna?”. Insändaren riktade kritik mot en restaurangs ägare. Tidningen borde ha gett restaurangens ägare tillfälle till att ge sin version av händelserna, eftersom det riktas personlig kritik mot henne i insändarna. Därför fäller PON tidningen för att ha brutit mot god sed.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
PON-beslut

 

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera

Redaktionsbloggen

mer

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies