Vi fortsätter titta på TV och lyssna på radio
Mediekonsumenten använder nästan halva sin genomsnittliga mediedag med att titta på vanligt TV och lyssna på radio. Det visar Mediebarometern för 2014.
Medieanvändningen har ökat de senaste åren, från 353 minuter en genomsnittlig dag år 2009 till 380 minuter per dag år 2014, eller sex timmar och 20 minuter. Sociala medier förklarar en stor del av denna ökning.
Traditionell TV och radio är fortfarande de enskilda medier som upptar större delen av medietiden, enligt Mediebarometerns undersökning. 24 procent av tiden ägnar mediekonsumenten åt att titta på TV och 20 procent åt att lyssna på radio.
Tiden för TV och radio på internet utgör vardera en mycket liten del av bruttotiden: 2 procent.
Morgontidningar är de trycka medier som läses längst tid, men av den totala mediekonsumtionen utgör de endast 5 procent. Tidskrifter på papper: 3 procent.
Internetanvändningen uppgår till en fjärdedel av den totala tiden befolkningen lägger på medier. Sociala medier utgör 11 procent och annan internetanvändning 14 procent.
Fotnot: Siffrorna bygger på självuppskattad tid och tar inte hänsyn till om man använder olika medier samtidigt, som att lyssna på radio samtidigt som man läser en dagstidning eller surfar på nätet. Undersökningen gäller befolkningen i åldern 9-79 år.