Gå direkt till textinnehållet

”Vi ruckar aldrig på vårt oberoende”

TeliaSonera har avslutat ett större samarbete med Svenska Dagbladet. Redaktionschef Olle Zachrison säger till Journalisten att kommersiella samarbeten kan innebära risker, men att det aldrig får påverka vem som ska granskas. UPPDATERAD.

Telia Sonera bryter sitt samarbete kring satsningen ”Digitala livet” med Svenska Dagbladet vilket Resumé kunde avslöja tidigare i veckan. Orsaken antogs vara att tidningens reporter Patricia Hedelius har gjort en omfattande granskning av företaget. Telia har också valt att sluta annonsera hos tidningen.

Olle Zachrison är redaktionschef på SvD och har haft ett övergripande ansvar för att ha ta fram konceptet ”Digitala livet”.

Varför bryter Telia sitt samarbete kring satsningen ”Digitala livet” med SvD?

Annons Annons

– Jag vet faktiskt inte varför de bryter sitt samarbete med oss. Jag har inte fått någon förklaring till det, det är en fråga som måste ställas till Telia. Företaget har meddelat att de inte vill delta som partners på den här sektionen.

Beror det på Patricia Hedelius bok?

– Det spekuleras ju om det, men det är omöjligt för mig att svara på. Vi har skrivit mycket om TeliaSonera den senaste tiden, men det är ju något vi alltid gör. Det är ett av Sveriges största och viktigaste företag, då är det helt naturligt att vi granskar det bolaget, säger han och fortsätter:

– Vi ruckar aldrig på vårt redaktionella oberoende. Vi gör de granskningar som vi känner att vi vill och att vi bör göra och låter aldrig några affärsmässiga uppgörelser påverka det.  

Finns det risker med native-samarbeten av det här slaget?

– Jag tycker att det här fallet visar att det inte finns någon risk att vi skulle anpassa vår bevakning eller sluta granska ett företag på grund av ett sådant här samarbete. Vi gör det väldigt tydligt för våra kunder att de kommer att granskas i vanlig ordning. Det är supertydligt för de vi samarbetar med.

Finns det en risk att en tidning hamnar i en beroendeställning gentemot företag som de har ett nära samarbeten med, till exempel av det här slaget?

– Jag tror att det egentligen finns risker med allting. I alla kommersiella samarbeten finns det risker men också möjligheter. Det är något man måste diskutera internt och med den tilltänkta kunden på ett sansat sätt. Ibland kommer vi fram till att det inte är någon bra samarbetspartner.   

Olle Zachrison framhåller att SvDs storlek som företag gör att de kan välja bort partners och kunder eftersom de inte är beroende av en enskild sponsor eller annonsör.

– Skulle det vara så att man som medieföretag hoppar i säng med bara ett eller två stora företag som man var helt beroende av skulle det naturligtvis teoretiskt var en risk. Jag tycker det är bra att de här sakerna diskuteras.

Telias tillförordnade marknadsdirektör Ulrika Matsgård skrev följande på Twitter igår för att kommentera händelsen:

”SvD finns även framåt med som en del i vår mediemix.”

Det innebär att TeliaSonera ska fortsätta att annonsera i tidningen enligt företagets pressavdelning. Men hur det blir med ”Digitala Livet” är oklart. I övrigt vill pressavdelningen inte kommentera händelsen.

Fler avsnitt
Fler videos