Gå direkt till textinnehållet

Mariann Andersson: : Bonnier har för stor makt över kulturen

Hur är det möjligt att en så inskränkt, fördomsfull och konventionell bakåtsträvare som Amelia Adamo nomineras till Årets förnyare i tävlingen Stora journalistpriset? Adamo har betytt enormt mycket för att cementera könsrollerna och göra svenska kvinnor till utseendefixerade våp, som bekymrar sig mer för celluliter än för verkliga problem.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Hur är det möjligt att en så inskränkt, fördomsfull och konventionell bakåtsträvare som Amelia Adamo nomineras till Årets förnyare i tävlingen Stora journalistpriset? Adamo har betytt enormt mycket för att cementera könsrollerna och göra svenska kvinnor till utseendefixerade våp, som bekymrar sig mer för celluliter än för verkliga problem.

Att priserna haglar över denna kvinna beror väl på att hon är en av Bon­nierkoncernens stora kassakossor, som aldrig dragit sig för att använda tarvliga metoder för att öka upplagorna.

Stora journalistpriset delas ju ut av Bonnier, som äger stora delar av massmedierna, bland annat Dagens Nyheter, Expressen, Sydsvenskan, Amelia och mycket, mycket mer.

Annons Annons

I press, radio, TV och på Internet har Bonnier mängder av kanaler för att marknadsföra sina böcker och and­ra produkter.

Dessutom delar Bonnier ut stipendier på över 120 000 kronor till kulturredaktörer, vilket jag anser vara en form av muta som kan misstänkas påverka journalisterna till att skriva positivt om Bonnier och deras böcker.

Bonniers stora dominans återspeglas också i det faktum att alla böcker som nominerats till årets Augustpris ges ut av Bonnierföretag. Denna ensidighet är en skandal. Så länge detta förekommer kan man inte säga att det finns någon riktig yttrandefrihet i Sverige, eftersom det fria ord som inte uppskattas av Bonnier och dess många medlöpare förkvävs.

Bonnier har med svenska journalisters hjälp i hög grad bidragit till att förytliga och kommersialisera den svenska kulturdebatten.

journalist och författare

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret