”Medierna måste kunna granska det som är för dåligt för att vara sant”
Debatt Inte ett enda stort nyhetsmedium har rapporterat att 2023 var ett rekordår för elbilar. Inte heller har de under året berättat att nya rekordmånader staplats på varandra. Istället har rapporteringen handlat om hur dåligt det går för elbilsmarknaden.
Under förra året har fordonsindustrins branschorganisation, Mobility Sweden, bedrivit en kampanj för att få tillbaka bonusen för elbilar. De har vinklat sina pressmeddelande för att få det att se ut som om elbilsförsäljningen har minskat. Det har den inte, men de stora nyhetsmedierna har misslyckats i sitt granskande uppdrag och okritiskt fört vidare branschens lobbybudskap.
Det har aldrig registrerats fler nya elbilar än vad det gjorde under 2023. 8 av 12 månader var de bästa månaderna någonsin. Ökningen från året innan är 18 procent. Elbilar är den klart största kategorin, större än bensin- och dieselbilar tillsammans. Elbilarna utgör själva 39 procent av alla nya bilar och tillsammans med laddhybrider utgör laddbara bilar 60 procent. En elbil blev dessutom Sveriges klart mest sålda bil förra året, alla kategorier. Tittar vi några år längre tillbaka är elbilsutvecklingen remarkabel. Upp 300 procent sedan 2020 och 3500 procent sedan 2016.
Detta succéår återspeglas emellertid inte i budskapet från branschorganisationen Mobility Sweden. De vill ha tillbaka elbilsbonusen som togs bort i slutet av 2022. Därför försöker de framställa att elbilsförsäljningen tagit skada. Men hur gör man det när elbilsrekord slås månad efter månad? Genom att lyfta fram en del i statistiken och presentera den på ett vinklat sätt. Marknaden för elbilar till privatpersoner har nämligen minskat och detta har Mobility Sweden gjort till sitt huvudnummer. Gång på gång har de kallat den för “iskall”. Endast den som lusläser deras pressmeddelanden ser att det är just privatmarknaden de hänvisar till. Att påstå att den är iskall är också en grov överdrift. 2023 var nämligen det näst bästa året någonsin, klart bättre än 2021. Så istället för att glädja sig åt att företagen mer än väl kompenserat minskningen på privatsidan så har Mobility Sweden försökt skapa en snedvriden bild av verkligheten. Det är deras rätt som branschorganisation, men problemet är att nyhetsmedierna okritiskt upprepat och till och med förstärkt deras budskap.
Inte enda stort nyhetsmedium har rapporterat att 2023 var ett rekordår för elbilar. Inte heller har de under året berättat att nya rekordmånader staplats på varandra. Juni var en av dessa rekordmånader, då nyregistrerade elbilar ökade med 33 procent jämfört med samma månad året innan. Då skrev TT: ”Elbilsförsäljningen tappar rejäl fart” och “Antalet nyregistrerade personbilar i Sverige ökade i juni med cirka 8 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt noteras en kraftig nedgång på elbilsmarknaden. Andra journalister har fyllt på. ”Elektrifieringen har tvärnitat”, skrev Dagens Nyheters klimatreporter, Peter Alestig. Hans kollega på DN Kultur, Björn Wiman, fyllde i: ”…den slopade klimatbonusen [har] sänkt elbilsmarknaden…”. SVT frågade en bilhandlare: “Det är en markant nedgång på elbilar sedan bonusen försvann. Det är nästan som en av- och påknapp. Det har slagit jättemycket, säger han.” SVT har inte följt upp och berättat att 2023 blev ett rekordår. Istället har man gjort en ny intervju med en bilhandlare som återigen får säga hur dåligt det går utan bonus. Utan motfråga får han påstå att “få” har råd att köpa elbil. Inga medier har under året ifrågasatt budskapet om en iskall elbilsmarknad. Mobility Sweden har ett uppenbart egenintresse i att framställa verkligheten som mer negativ, för att få statligt stöd, men trots det har medierna fullständigt misslyckats i sin granskning. Medierna ska inte bara granska saker som verkar för bra för att vara sant. De måste också granska det som kan vara för dåligt för att vara sant.
Mathias Sundin
Chefredaktör, Warp News
Tidigare riksdagsledamot (L)