Gå direkt till textinnehållet

Överst står lagen och därunder konsten!

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

 Kan man försvara konstnärliga aktioner i stil med den som konstfackseleven Anna Odell nyligen begick när hon fejkade sjukdom och lät sig forslas bort och omhändertas (under tumult) vid psykakut i Stockholm? Det beror på. Varken hon eller skolans ledning har talat om vilket syfte som hon hade med ”aktionen”. Ändå rasar de flesta över det här ”tilltaget”.

 Efter att ha vacklat fram och tillbaka några dagar så har nu rektor vid Konstfack fått kalla fötter, och säger på skolans hemsida, att man ”inte tänker visa konstverk som har tillkommit genom lagöverträdelser”, troligen medveten om att bedrägligt förfarande är brottsligt. Ty överst står lagen, och därunder konsten. Glömda är i dag, de många epokgörande reportagen som till exempel Gunther Wallraff gjorde på 1960-talet. Ett av dem är för övrigt ”Som alkoholist på dårhuset”, där Wallraff i maskopi med sin hustrus hjälp skrev in sig som alkoholist – vilket resulterade i det klassiska reportaget om hans ”sjukhusvistelse”, bedrägligt, men produktivt, förfarande.

 Ledningen vid Konstfack skulle enkelt ha kunnat medge konstfackselevens bedrägeri, vilket lär orsaka en kostnad på drygt tiotusen spänn, och betalt notan, konstfackseleven hade ju fått accept för aktionen från kursledningen. I stället ska skolan ”utreda” saken, men utlovar redan nu, att konstfackseleven Anna Odell kommer att refuseras. Det lovar inte gott.

Annons Annons

 

Jan Åberg

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret