”Även DIK borde vara bekymrade när journalisterna försvinner”
REPLIK Att antalet lokalreportrar blir allt färre i Sveriges många kommuner borde bekymra även DIK och förbundets medlemmar, liksom när andra fackförbund och organisationer väljer att lägga ned sina oberoende redaktioner och tidningar, skriver Malin Crona.
Replik till ”Kommunikatörer och journalister är inte boxare i varsin ringhörna”:
Tack för att ni svarar, det är viktiga frågor som inte bara rör våra yrkesgrupper, utan hela samhället i stort.
Självklart behövs både journalister och kommunikatörer. Det är till exempel viktigt att information på myndigheters, kommuners, organisationers och företags hemsidor är korrekt och uppdaterad och att inte information går förlorad när sajter byggs om.
Det hedrar DIK att slå vakt om att både journalister och kommunikatörer behövs även för den egna verksamheten, och visa det i handling genom att också satsa på fristående journalistik i form av en medlemstidning.
Min text handlar om när kommunikation väljs som strategi i motsats till att låta sakkunniga personer uttala sig på redaktionell plats och när andra kanaler än redaktionella väljs medvetet för att kunna styra budskapet.
Magasin K:s undersökning behandlar bara Sveriges största 35 myndigheter. Det finns flera andra rapporter som lyfter utbredningen av kommunikatörer, som exempelvis en ESO-rapporten från 2021 som visar att antalet kommunikatörer i statlig verksamhet ökat med 46 procent mellan år 2006 och 2019 och att andelen är högst i små myndigheter.
Slutbetänkandet från Medieutredningen, En gränsöverskridande mediepolitik, (SOU 2016:80), konstaterade att kommuner i många fall har kommunikationsavdelningar som är avsevärt större än de lokala mediernas redaktioner.
Och 2014 gick antalet kommunikatörer i kommuner och regioner om antalet dagstidningsjournalister med siffrorna 3813 mot 3531, vilket uppmärksammades i Dagens Samhälles och Mediernas granskning:
Att antalet lokalreportrar blir allt färre i Sveriges många kommuner borde bekymra även DIK och förbundets medlemmar, liksom när andra fackförbund och organisationer väljer att lägga ned sina oberoende redaktioner och tidningar.
Och att då tillsammans verka för att upplysa både om vikten av att informera alla anställda om deras rättigheter att prata direkt med media och att bidra till kommunikationsstrategier som också stödjer redaktionella produkter och kanaler och inte bara de egna kommunikationsavdelningarna borde även ligga i DIK:s intresse.
Malin Crona, redaktör, SVT Nyheter Stockholm och kolumnist i Journalisten.