Gå direkt till textinnehållet

Replik: ”Inte medlemstidningens roll att granska”

DEBATT Det finns andra kontrollmekanismer för att säkra att beslut i Friluftsfrämjandet fattas på ett demokratiskt sätt, som årsstämmor, remisser och interna dialoger. Vi har också kommunikationsforum, som olika sociala medier-grupper, där beslut kan granskas och kritik kan luftas, skriver Friluftsfrämjandets kommunikations- och samhällschef Helena Färnsten.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Replik till: ”Friluftsfrämjandet behöver en oberoende medlemstidning”

Tack för dina synpunkter på Friluftsfrämjandets uppskattade medlemstidning Magasin Friluftsliv. Jag vill härmed klargöra bakgrunden till det beslut om redaktionell policy och organisation för tidningen som fattats av vår Riksstyrelse.

Under året har Magasin Friluftsliv fått ny design och ett delvis nytt innehåll, vilket bygger på en omfattande läsarundersökning med över 5 000 svar. Den redaktionella policyn fastställer att tidningen är en journalistisk produkt som följer medieetiska principer. Målet med tidningen är, precis som tidigare, att inspirera såväl erfarna friluftsutövare som nya friluftsentusiaster till friluftsliv. Ett nytt uppdrag är att granska beslut som påverkar friluftslivets förutsättningar. Vi hoppas att detta ska ge större insyn i frågor som är viktiga för våra medlemmar.

En annan förändring är att produktionen läggs externt på en tidningsbyrå. På så vis skapar vi ett starkare redaktionellt sammanhang för redaktören, och tryggar kvalitet och kontinuitet i produktionen. Att redaktören arbetar tillsammans med andra journalister på en byrå som gör en rad olika tidningar, tror vi kommer att innebära att tidningen kan göras med ett större utifrånperspektiv på Friluftsfrämjandet. Tidningens innehåll kommer också att kunna omarbetas, kompletteras och spridas i andra av Friluftsfrämjandets kanaler, och därmed nå nya målgrupper med friluftsinspiration. Det är ett mer resurseffektivt sätt att använda tidningens innehåll vilket skapar medlemsnytta och kan bidra till mer friluftsliv för fler.

I samband med beslutet att lägga tidningens produktion externt, har Friluftsfrämjandets kommunikationschef utsetts till ansvarig utgivare. Denna ska precis som tidigare, liksom den nya redaktören, verka utifrån tidningens redaktionella policy.

Jag delar din uppfattning att transparens och insyn är avgörande för en demokratisk organisation, och förtroendet för en organisations ledning. Att just tidningen, som kommer relativt sällan, ska ha den rollen är dock inget som självklart skapar ökad öppenhet. Den typen av granskningar har mig veterligen aldrig gjorts av Magasin Friluftsliv, och låg inte heller tidigare i tidningens uppdrag. Istället finns andra kontrollmekanismer för att säkra att beslut fattas på ett demokratiskt sätt, som årsstämmor, remisser och interna dialoger. Vi har också en rad kommunikationsforum, som olika sociala medier-grupper där frågor kan ställas, beslut kan granskas och kritik kan luftas.

I november kommer det första numret av Magasin Friluftsliv producerat av den nya redaktionen. Jag vet att de ser fram emot dialog med dig som läsare, och att få synpunkter som kan bidra till att utveckla innehållet och göra det ännu mer relevant. Det är med läsarens bästa för ögonen som tidningen görs.

Helena Färnsten
kommunikations- och samhällschef
Friluftsfrämjandet

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt