Gå direkt till textinnehållet

Spelbolag sponsrar Aftonbladets reportage

Aftonbladet får "betalt" av Bet365 för att bevaka Grand Slam-turneringarna i tennis, enligt en kvällstidningsreporter. I gengäld får Bet365 halvsidor i samband med artiklarna.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

– Ibland är det nästan komiskt hur människor blir arga för att vi försöker ta betalt för journalistik, kommenterar Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, och han frågar sig:

– Vad förväntar man sig? Att vi ska hålla en så högklassig bevakning av Grand Slam som Stefan Holm genomförde gratis?

Annons Annons

På en föreläsning på Södra Vätterbygdens folkhögskola förklarade en kvällstidningsreporter att sponsringen har mycket mer inflytande på stora medieaktörer än vad som är allmänt känt.

Metro var först med att ingå något som förr ansågs som väldigt kontroversiellt, den lät annonsörerna själva bestämma var deras reklam skall hittas i tidningen. Plötsligt fann man annonser mitt i artiklar. Själva bevakningen kommer i andra hand då Metro främst är ett redskap för att nå ut med reklambudskap.

Aftonbladet och TV4 följer Metros exempel, fast i tysthet. Nyligen framkom det att TV4s program Förkväll ingår avtal med högstbjudande bank för att låta banken få ha med sina egna experter i programmet för att ge ekonomiska råd. Det är ett väldigt främmande arbetssätt för medier som vill hålla på sitt oberoende. Det är uppenbart att bankerna har egna intressen i sin rådgivning. Gängse är att man väljer ut experter efter ett redaktionellt beslut, då man utgår från kompetensen i sakfrågan.

Kvällstidningsreportern uppgav också i sin föreläsning att Aftonbladet låtit Bet365 betala för Stefan Holms tunga bevakning av årets Grand Slam-turneringar. I gengäld ska Bet365 ha fått annonsutrymme i anslutning till Stefan Holms artiklar.

Jan Helin bekräftar att ett avtal finns med Bet365 kring artiklarna fast han nekar till att det ska ha påverkat bevakningen.

På SVFs journalistlinje lär vi oss att inte på några villkor ta emot uppdrag av annonsörer eller ingå några som helst avtal som kan ifrågasätta vårt journalistiska oberoende.

Något som Jan Helin menar blir allt vanligare. Han hänvisar till Aftonbladets egna satsning "London Calling" där ett liknande avtal som det med Bet365 visst skall finnas. Helin tycker inte att avtalen hotar den redaktionella integriteten och påstår att de gamla affärsmodellerna för journalistik gått ur tiden.

Som oberoende journalist vill jag för allt i livet aldrig bli ett verktyg åt annonsörer. Jag vördar de pressetiska reglerna som säger att allmänheten är min arbetsgivare, och mina journalistiska uppdrag måste komma från en redaktion vars oberoende står utom allt rimligt tvivel.

Daniel Vergara

journalistikstuderande

 

Svar:

Hej Daniel,

Aftonbladet bevakade inte Grand Slam tennisen på uppdrag av Bet365. Vi bevakade det på uppdrag av tennisintresserade läsare av Sportbladet.

För att få en så bra bevakning som möjligt tog vi kontakt med ett antal annonsörer för att berätta om våra planer om tennisbevakningen.

Bet365 ville i detta fall köpa allt utrymme. Jag tycker inte att det korrumperar journalistiken. Kan du på något sätt visa hur Stefan Holms utmärkta bevakning tog skada, eller på annat sätt intryck, av att Bet365 köpt annonsutrymme? Jag tror inte det.

Det du reagerat på är en stark trend bland annonsörer sedan en tid tillbaka.

De vill inte bara annonsera i redaktionella miljöer i största allmänhet, utan i relevanta redaktionella miljöer. Det betyder i detta fall att Bet365 inte är intresserade av att ligga med en annons i anslutning till bevakningen av Haiti-katastrofen för att hårdra resonemanget, utan i anslutning till en regelbundet återkommande sportbevakning. I det här fallet möttes våra intressen i tennisbevakningen.

Vår kund fick en redaktionellt relevant miljö, vi fick stålar för att kunna skicka Stefan Holm runt hela världen och göra högkvalificerade tennisreportage. Jag tror läsaren var vinnaren.

Jag tycker det är bra att du slår vakt om redaktionell integritet, problemet du tar upp finns utan tvekan och är en viktig debatt. Men du drar för stora växlar på det exempel du hittat hos oss.

Jan Helin,

chefredaktör, Aftonbladet

Fler avsnitt