”Vi på Sveriges Radio vill skapa ett lyssningslov”
Debatt Idag inleds höstlovet för landets alla grundskoleelever. Det som förr i tiden kallades potatislov i samband med skördetiden, är numera känt som höstlov och sedan en tid även som läslov. Vi på Sveriges Radio vill nu addera upplevelser med öronen – och skapa ett lyssningslov.
Lyssning på berättelser är inte bara lärorikt utan även ett kreativt alternativ till skärmanvändning. Låt därför våra barn lyssna ännu mer under lovet. Lyssna gärna tillsammans – i bilen, i soffan eller i sängen. För att kunna njuta av en lyssningsupplevelse behöver du inte vara fast vid skärmen.
Enligt en färsk undersökning som Novus* gjort på uppdrag av Sveriges Radio uppger nästan nio av tio föräldrar att de ser lyssning som ett bra alternativ till skärmtid. På frågan om vad lyssning betyder för deras barn blir svaret att det innebär avkoppling, en chans att utveckla språket och en möjlighet att skratta och ha roligt tillsammans. Undersökningen visar också att det är tre tillfällen som sticker ut när barn lyssnar på poddar: i bilen, när barnet kopplar av och vid läggdags.
Samma Novus-undersökning visar att fyra av tio lärare brukar lyssna på program eller poddar i undervisningen någon gång per år. De lyfter tre huvudanledningar till varför de använder lyssning i sin pedagogik: för att utveckla barnens språk, skapa bilder i huvudet och för att förmedla kunskap. Allt fler svenskar väljer också att lyssna på böcker samtidigt som läsandet av fysiska böcker stadigt ligger på höga nivåer. SOM-institutets undersökningar visar att över 80 procent av svenskarna läst en bok under förra året och att över 40 procent lyssnat på en bok.
Vi på Sveriges Radio har haft ljudet i fokus i snart 100 år och en del av vårt kärnuppdrag är att skapa bra berättelser för våra unga. Det kan vara sagor, spännande ljuddrama eller skräckhistorier. Under 2023 producerade vi 5 681 timmar innehåll för barn upp till och med 12 år.
”Många som lyssnar på ljudböcker skulle nog inte ha läst alls annars. Och det är viktigt att läsa, oavsett om man gör det med öronen eller ögonen”, säger Julia Uddén, universitetslektor vid Stockholms universitet.
Det är verkligen intressant vad forskningen och Julia Uddén säger – det viktiga är inte hur du läser, utan att du läser.
Vi på Sveriges Radio vill bidra till att berika barns språk och vårt innehåll strävar efter att alltid utmana det egna tänkandet, oavsett om det är linjär radio eller ett specialanpassat poddutbud för barn och unga. Det finns inget häftigare än när en riktigt bra ljudupplevelse skapar egna spännande bilder i huvudet.
Låt oss tillsammans skapa en ny tradition och vana. Vi önskar er alla ett riktigt minnesvärt lyssningslov.
Cilla Benkö
vd, Sveriges Radio
Sofia Wadensjö Karén
programdirektör, Sveriges Radio
*Fakta om Novus-undersökningen:
Föräldrar: Hemmaboende barn 0-13 år, antal genomförda intervjuer: 630 st. Fältperiod:12 – 23 september 2024.
Lärare: Förskoleklass till mellanstadiet, antal genomförda intervjuer: 302 st. Fältperiod:12 – 25 september 2024.