Gå direkt till textinnehållet

”Wolodarski och Benson vill skada en konkurrent”

DEBATT Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson och DNs chefredaktör Peter Wolodarski attackerar EFN för att skada en konkurrent, skriver Leo Lagercrantz. "Peter Wolodarskis attack på EFNs trovärdighet kom samtidigt som han officiellt utnämndes till Sveriges mäktigaste medieman."

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Peter Wolodarskis attack på EFN:s trovärdighet kom samtidigt som han officiellt utnämndes till Sveriges mäktigaste medieman som chef över Business to Consumer (B2C), det vill säga DN, Expressen och ett femtiotal lokaltidningar.

Expressen lyder alltså under området Wolodarski är chef över. Innebär det att det är Wolodarski som bestämmer över vad Expressen publicerar? Den senare tidningen skulle givetvis hävda att det inte är så, samma sak skulle Wolodarski hävda. Och Wolodarski rapporterar till en chef som tidigare var managementkonsult.

Bestämmer Wolodarskis chef vad som publiceras i DN? Nej. Bestämmer nu Wolodarski över vad alla lokaltidningar, från Sundsvalls Tidning till Sydsvenskan, publicerar? Nej.

Annons Annons

Det är precis så som Wolodarski själv sa när han intervjuades i sin egen tidning. ”Utgivarskapet är ett ensamansvar. Det är så det är och måste vara”.

Samtidigt har också Avanza sparkat en hel redaktion med över ett dussin högt kvalificerade ekonomijournalister. I stället ska banken få nyheter levererade till sin sajt genom Affärsvärlden – där Peter Benson är chefredaktör. Peter Benson har i flera artiklar attackerat Handelsbanken för att det anses vara oklart vad nyttan av EFN är för Handelsbankens ägare.

Nyttan för Avanzas ägare med att sparka Placeras och Börsveckans redaktioner för att istället ta in i Affärsvärlden är också högst oklar. Det är inte för Avanzas alla aktieägare Peter Benson gjort detta. Det är för att bli av med en konkurrerande redaktion, och detsamma gäller varför han så extremt hårt kritiserat Handelsbanken/EFN.

Även Wolodarski vill skada en konkurrent. Det märkliga är att det borde ligga i Wolodarskis och Bonniers intresse att det finns så många konkurrenter som möjligt. Med jämna mellanrum blir det debatt om Bonniers oerhörda dominans på den svenska mediemarknaden, och det har ställts krav på lagstiftning.

Peter Wolodarski symboliserar nu denna mediedominans, och för att slippa den debatten borde han välkomna konkurrens. Och kanske också för journalistikens skull, vilket man kan tycka är det viktigaste.

Leo Lagercrantz, publisher EFN

Uppdaterad: Peter Wolodarski och Peter Benson har svarat i varsin replik:

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
Fler videos