Gå direkt till textinnehållet

”Det har blivit som i byggbranschen där man tar in polacker”

I åratal har arvodena för de fotografer som filmat livesport åt SVT, TV4 eller strömningsjättarna legat still. Men nu har någonting hänt. Journalisten kan avslöja hur nya typer av rättighetsföretag kommit in och dumpat arvoden genom att ta in billig arbetskraft från Lettland. De fotografer vi pratar med är mest kritiska till SVTs roll i det man kallar en ”gigantisk prispress” på fotografmarknaden.

I takt med att priserna på sändningsrättigheterna för ligor som Allsvenskan i fotboll eller ishockeyns SHL skjutit i höjden har nya typer av bolag som Spring Media, med huvudkontor på Östermalm i Stockholm och filialer i Lettland, expanderat genom att sikta in sig på sporträttigheter som ingen tidigare har brytt sig om.

Det handlar exempelvis om Damallsvenskan i fotboll, SSL Innebandy, Elitserien i bandy eller Elitserien i speedway.

Enkelt förklarat är Spring Medias affärsidé att knyta till sig sporträttigheter till matcher som man sedan producerar egna tv-sändningar från. De säljs sedan vidare till spelbolag, tidningshus, strömningsjättar eller public service.

Annons Annons

Köparen kan i sin tur sända matcherna via sina kanaler eller sälja hela eller delar av sina rättigheter vidare till tredjepart.

En av Spring Medias kunder är Sveriges Television, som sedan 2017 bland annat har sänt 12-14 matcher per år i Damallsvenskan.

Visningsrätt och produktion för just den här säsongens matcher har SVT köpt in från Aftonbladet, som i sin tur alltså köpt dem av Spring Media.

Eftersom sporträttigheter också blivit allt viktigare för de tidningshus som vill sälja digitala prenumerationer är även Expressen, Bonniers och NTMs lokala titlar numera med på tåget, de har bland annat satsat på SSL Superligan i innebandy.

Också konkurrenten Aftonbladet har satsat stort. Majoriteten av matcherna som idag visas på Sportbladet Play är Spring Media-produktioner.

Klart är att affärerna blomstrar för Spring Media, trots pandemin. Bolaget har växt i flera år och har i dag 50-talet anställda i olika delar av världen.

Match i Damallsvenskan mellan AIK och Djurgården. Foto: Ali Lorestani.

Ett sätt att pressa produktionspriserna för Spring Media har varit att via sitt dotterbolag i Lettland ta in utländska fotografer, som skickas till Sverige för att sköta kameror och teknik på arenorna.

Signalen skickas sedan till datacent­ret i Riga där bildproduktionen sköts.

Journalisten har varit i kontakt med några svenska frilansfotografer som under många år, oberoende av varandra, arbetat med att filma sport åt i princip alla aktörer på den svenska marknaden.

En fotograf som vill vara anonym, vi kallar honom Manfred, berättar att han för några år sedan i princip alltid fick 5 000 kronor om dagen i arvode för att filma livesport.

Sedan Spring Media tog kontrollen över samma sporträttigheter har arvodet sjunkit till en bit över 3 000 kronor.

– Spring Media har tagit hit ett lettiskt team som kör damfotboll i sommar, som har betydligt lägre arvode än det. Gränserna tänjs hela tiden, priserna dumpas och jobben försvinner, säger Manfred.

Anställs man av andra produktionsbolag gäller ofta det ”gamla” arvodet på cirka 5 000 kronor för en dag.

Det kan då exempelvis handla om SVT-sända evenemang som Vasaloppet eller SM-veckan, då tillkommer även tillägg för utrustning

– Så har det varit i många år innan Spring Media, samma arvode, fortsätter Manfred.

Samtidigt som arvodena stadigt sjunkit de senaste åren har också förutsättningarna ändrats för flera av jobben.

Tidigare, när man hyrdes in som frilans, förväntades man sköta sin egen kamera. På många av de ”mindre” matcherna som läggs ut via Spring Media i dag behöver man också äga och sköta all teknik som krävs för att sända ut från arenan.

Förutom kamera handlar det om material som headset till kommentatorerna, monitorer, SDI-kablar och ljudmixer.

Utrustning i 100 000-kronors klassen.

– Vi har ju fortfarande lite mer betalt än letterna, men med all utrustningen vi ska köpa in så blir arvodet ändå i klass med det, menar Manfred.

En annan fotograf som också vill vara anonym av rädsla för att förlora jobb, berättar att han klarat sig kvar bland annat beroende på att han har fler ben att stå på i sitt företag.

Han är lyckligtvis inte beroende av sportjobben.

– Det är inte det att det finns något olagligt i det här, om en lettisk fotograf kommer hit och får 2 000 kronor för att jobba i tio timmar på en produktion kan det vara okej för dem. Men grundarvodet för sportfotografer i Sverige har alltid legat på upp till 6 000 kronor om dagen, i alla fall för mig, säger Björn, som vi valt att kalla honom.

– Det har blivit som i byggbranschen där man tar in polacker.

Journalisten har också intervjuat två av Spring Medias lettiska fotografer som arbetar i Sverige.

En av dem berättar att hen stannar kvar i sex månader, den andra uppger att hen blir kvar några månader nu, för att sedan åka hem för en kort semester, innan det är dags att komma tillbaka igen för några månaders jobb.

Båda säger att de trivs med att jobba för Spring Media som de kallar en bra arbetsgivare. Ingen av dem vill uppge vad de tjänar.

– Nej, det vore inte etiskt, säger de.

Tobias Osmund, Spring Medias vd, vill inte svara på frågor om letternas arvoden.

– Jag är inte inne i de detaljerna men min gissning är att en lettisk fotograf tjänar mindre än en svensk fotograf, om den lettiska fotografen är bosatt i Lettland, säger han till Journalisten.

Enligt mina källor rör det sig om arvoden på så lite som 2 000 kronor för en match. Kan du bekräfta det?
– Det vet jag inte exakt, är du frilans tjänar du mer per dag än om du är fast anställd hos oss med månadslön, säger Osmund.

Skulle du kunna återkomma till oss med uppgifter om lönerna?
– Jag vet inte om det ligger i vårt intresse att gå ut och berätta hur våra kostnader ser ut, inte för att det är känsligt men för att vi verkar på en konkurrensutsatt marknad.

Tobias Osmund menar att de bara i vissa fall använder sig av lettiska team på plats i Sverige. Det är sällan kostnadseffektivt ”eftersom det handlar om fotografer som ska resa till Sverige”.

Han nämner ingenting om det vi redan vet, att det finns lettiska team som stannar i flera månader för att jobba. När jag frågar hur stor del av produktionerna som görs av lettiska respektive svenska fotografer kan han inte svara på det heller.

I stället pekar Tobias Osmund på en annan faktor som pressat produktionspriserna på sportmarknaden de senaste åren. Nämligen den nya Ai-tekniken med automatiserade kameror som gör att man redan idag kan sända från arenor utan att ha någon personal på plats.

– Priserna på produktioner av sport har generellt gått ned de senaste åren och till stor del drivs det av teknikutvecklingen, menar Tobias Osmund.

Han håller inte med om att Spring Media pressar priserna på marknaden, tvärtom ser de till att skapa fler jobb för fotografer och produktionspersonal i Sverige.

De svenska fotografer vi pratar med är mest kritiska mot köparna, inte minst SVT.

De förstår att ett kommersiellt bolag ser en möjlighet att tjäna pengar och ingen är arg på letterna som kommer hit för att jobba. Men public service roll i det här är svårare att blunda för.

– Att SVT finns med som en av aktörerna som gör det här möjligt, och dumpar lönerna på det här sättet, det känns inte bra, säger Manfred och fortsätter:

– När det är Eurovison eller ishockey-VM då vill man ha den bästa personalen men i övrigt sänker man nivån. Jag tror man vet hur det ser ut men att man blundar för problemen.

Även Björn är kritisk.

– SVT betalar för en produktion som kanske inte är olaglig, men med så pressade priser att de borde veta att man är med och förstör den inhemska marknaden, säger han.

När Journalisten kontaktar SVTs sportchef Åsa Edlund Jönsson med uppgifterna om löne­dumpningen vid produktioner som de köper in vill hon inte ställa upp på någon intervju.

I stället skickar hon ett uttalande där hon berättar att SVT betalar ett marknadspris för visningsrätten men saknar insyn i de avtal Aftonbladet har med EFD (Elitfotboll Dam) eller Spring Media.

Vidare ber hon oss kontakta Aftonbladet eller Spring Media med frågor om ersättningsnivåer.

Efter flera turer går Åsa Edlund Jönsson med på att svara på våra frågor via mejl.

Våra uppgifter om lönedumpning känner hon inte till. När det gäller fotografarvoden på 2 000 kronor per match skriver hon att det är omöjligt att kommentera när hon inte känner till det enskilda fallet.

”Ett arvode påverkas av antalet arbetstimmar, yrkesutbildning och om lönen betalas till en enskild eller ett bolag. Kort sagt kan en mängd olika omständigheter påverka ett arvode”, skriver Åsa Edlund Jönsson.

Vad har SVT för ansvar för sina underleverantörer och villkoren för deras arbetare?
”SVT ställer aldrig krav på en aktör som säljer visningsrätter. Vid en visningsrätt sker produktionen oberoende av SVT och vi får endast en begränsad nyttjanderätt. SVT står långt ifrån produktionsledet och har inte inflytande över matchproduktionen”, skriver hon.

Vad gör ni nu? Kommer ni agera på något sätt mot Spring Media?
”Vi kommer att sända de 14 av 132 matcher i Damallsvenskan som vi har köpt som visningsrätt av Aftonbladet, som i sin tur har ett avtal med Spring Media”, skriver Åsa Edlund Jönsson.

Aftonbladets kommersiella chef Karl Hahtovirta ställer dock upp på en intervju. Han öppnar för att de kan behöva se över samarbetet med Spring Media framåt.

– Jag måste egentligen sätta mig in i frågan mera, det här är nya uppgifter för mig. Men vi måste ha en dialog med Spring Media kring frågan framåt, sedan får vi se om vi behöver omvärdera hur vi arbetar med det här, säger Karl Hahtovirta.

Samtidigt lyfter Hahtovirta de positiva sidorna med utvecklingen, som också har gett många mindre sporter betydligt mer medieutrymme.

– Det stödjer föreningarna och gräsrötterna, så det finns andra perspektiv. Just därför måste vi lyssna på kritiken och fundera på om det är något vi kan göra annorlunda här.

De fotografer vi pratat med har alla tappat stora summor i arvoden, men också tvingats se kollegor slås ut från marknaden.

För Frilans Riks ordförande Gert Lundstedt är uppgifterna nya, men han kallar utvecklingen för både ”bedrövlig” och ”allvarlig”.

– Jag kan säga att jag inte är förvånad över att det kan dyka upp företag med sådant upplägg. Det låter genomtänkt från deras sida att dumpa löner på det här sättet eftersom man gör det via en filial i Lettland, säger han.

Också Gert Lundstedt är kritisk mot me­diehusen som köper in de här produktionerna.

– Klart att de har ett ansvar för att man dumpar arvoden. Det här går rakt mot den svenska modellen där man förhandlar med och respekterar varandra. Det finns både en frilansrekommendation och en frilanskalkylator att förhålla sig till. Om man beter sig på det här sättet kommer det att drabba journalisterna, men också dumpa kvaliteten på journalistiken som produceras.

 

FAKTA/SPRING MEDIA
Startades 2011. Har huvudkontor i Stockholm och äger dotterbolag som det lettiska produktionsbolaget Sportacentrs, det svenska streamingbolaget Staylive och onlinekanalen Fanseat. Utomlands har man haft klienter som Chelsea och Arsenal samt OS-rättigheter för Centralasien.

Fler avsnitt
Fler videos