Vikariekrisen är över på svenska redaktioner
Redaktionerna har översvämmats av ansökningar om sommarvikariat. ”Förjävligt att vi behöver tacka nej till så många”, säger Erik T Larsson, personalredaktör på TV4.
För två år sedan kallade Bonnier News till krismöte om bristen på journalistvikarier och i början av 2023 var journalist på väg att klassas som ett bristyrke. De stora sparpaketen i mediebranschen i höstas har förändrat arbetsmarknaden för journalister och därmed är vikariekrisen nu över på de svenska redaktionerna. Det framgår av Journalistens enkätundersökning om sommarvikariaten bland några svenska medieföretag.
På TV4 har antalet ansökningar om sommarvikariat mer än fördubblats, från 250 förra året till 555 i år. Bara 15 av de 555 sökande har fått något av de cirka 70 vikariaten. Resten har tillsatts genom aktiv rekrytering.
– Det känns faktiskt förjävligt att vi behöver tacka nej till så många journalister som vi vet skulle ha gjort ett kanonjobb hos oss. För deras skull hoppas jag verkligen att branschen tar sig och kan börja anställa igen, säger Erik T Larsson, personalredaktör på TV4 Nyheter och samhälle.
– Floden av ansökningar tyder på att branschen verkar ha svårt att suga upp den mängd kompetens som finns tillgänglig just nu. På sikt kan det leda till att vi förlorar talanger till andra branscher.
TV4 har i år ett större behov av skrivande journalister än tidigare, beroende på satsningen på TV4.se som en ”komplett nyhetsdestination”.
Har det varit enkelt att hitta rätt kompetens bland de sökande?
– Av de 555 sökande var det knappt någon som hade erfarenhet av att jobba som redaktör eller producent för direktsända studioprogram. Det var även få webbredaktörer med erfarenhet av att styra en förstasida, och de som fanns var det hård konkurrens om. I de fallen jobbar vi med kompetensutveckling av talanger som vi ser har potential att kunna göra det vi behöver, säger Erik T Larsson.
På bemanningsföretaget Marieberg Media, som sköter sommarvikariaten på Bonnier News, har antalet ansökningar ökat med 65 procent på ett år, från 1 515 till 2 500.
– Det har varit lättare i år än tidigare på grund av fler sökande. Samtidigt som vi upplevt att det varit tuffare att hitta webbredaktörer med erfarenhet av nyhetsdesk på sina håll, säger Johan Lindkvist, tf verksamhetschef på Marieberg Media.
Även Aftonbladet har haft svårigheter att hitta erfarna webbredaktörer, men antalet sökande var betydligt större i år än 2023.
Nästan 1 000 journalister har sökt de 50 sommarvikariaten på Sveriges Television, som uppger att de inte haft några svårigheter att hitta kompetenta, erfarna journalister att anställa i sommar.
På Sveriges Radio har söktrycket för semestervikariaten 2024 varit enormt: över 3 500 ansökningar har inkommit:
– Vi såg ett otroligt stort intresse för våra semestervikariat, säger Aleksandar Velevski, HR chef på Sveriges Radio.
– Då våra verksamheter finns i hela Sverige så skiljer sig rekryteringsprocesserna åt beroende på var i landet vi genomför rekryteringen. Vissa orter har inte lika många sökande som andra men vi försöker vara en attraktiv arbetsgivare som ger våra medarbetare rätt förutsättningar för att kunna göra ett riktigt bra jobb. Det kan bland annat handla om att kunna erbjuda en handledare och en gedigen introduktion. Det har i det stora hela varit en bra process, säger Aleksandar Velevski.
Norrköpings Tidningars chefredaktör Fredrik Lagerqvist uppger att upplevelsen är att urvalet av kompetenta kandidater är ”större än på mycket länge”.
– Man kunde ha anställt så många fler. Det finns många stjärnor därute, säger Fredrik Lagerqvist.