2009 var sociala mediers år
Årets stora händelse i den digitala medievärlden är att sociala medier blev en del av journalistiken.
Sociala medier är inget kortlivat buzzword, utan snarare ett beteendeskifte. Därför är det glädjande att titta tillbaka på 2009 och se hur snabbt och smart svenska redaktioner har anammat sociala medier i journalistiken.
Att använda exempelvis Twitter i rapporteringen har under året gått från att vara ett udda experiment, till ett verktyg som lyfter rapporteringen.
En nyckel har varit att inte bara visa meddelandena på Twitter, för det är fortfarande få läsare som använder Twitter. I stället har redaktionerna låtit läsarna ta del av det som skrivs direkt på en egna sajten.
Ett exempel såg vi nyligen när Svenska Dagbladet twittrade från Nobelfesten. Twitter-flödet lades upp direkt på förstasidan så att läsarna kunde följa rapporteringen utan att lämna Svd.se.
Ett annat spännande exempel där man integrerar sociala medier med den egna sajten är Dagens Nyheters experiment med Facebook. För tre veckor sedan införde Dagens Nyheter funktionen "Dina vänners nyheter". Funktionen låter läsaren koppla sitt Facebook-konto till DNs sajt, för att sedan rekommendera artiklar till sina Facebook-vänner – och läsa vad kompisarna rekommenderat.
DNs Facebook-funktion är smart, nytänkande och helt i linje med hur många tror att vi kommer att konsumera information i framtiden: genom att låta vänner vi litar på hjälpa oss att sålla.
För oss journalister gäller det att både underlätta denna utveckling med funktioner som DNs – och att se till att själva vara en vän som våra läsare kan lita på.